ویدیو مپینگ (بخش اول)

ویدیو مپینگ تکنیکی را توصیف می‌کند که از پروژکتور بر روی هر سطحی استفاده می‌کند و می‌تواند آن را به یک صفحه نمایش پویا تبدیل کند. به جای استفاده از دیوار به عنوان یک صفحه‌ی سفید صاف، می توان از آن طریق زندگی را به ساختمان و اشیا آورد، محیط‌های غوطه‌ور در یکدیگر را ایجاد کرد و تجربیات تعاملی هیجان انگیزی را تهیه کرد. برای رسیدن به نتیجه دلخواه می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد اما همیشه شامل ترکیب ذهن خلاق و برنامه‌ریزی پیچیده و فنی می‌شود. به طور معمول محتوای ویدیو مپینگ ترکیبی از انیمیشن کامپیوتری و جلوه‌های دو بعدی و سه بعدی است.

ویدیو مپینگ از پروژکتورهای ویدئویی روزمره استفاده می‌کند، نور بر روی هر سطحی که قرار می‌گیرد، اشیاء متداول را به اشکال سه‌بعدی با نمایش‌های تعاملی تبدیل می‌کند. ویدیو مپینگ را می‌توان برای تبلیغات، کنسرت زنده، تئاتر، بازی، محاسبات، دکوراسیون و هر چیز دیگری که می‌توانید آن را به تصویر در آورید استفاده کرد.

ویدیو مپینگ

تاریخچه

اگرچه واژه "ویدیو مپینگ" نسبتا جدید است، این تکنیک به اواخر دهه 1990 باز می‌گردد، زمانی که نه تنها به عنوان ویدیو مپینگ، بلکه به عنوان واقعیت افزوده فضایی و یا لامپ‌های شیدر (Shader Lamps) نامگذاری شده است. یکی از نخستین نمایش‌های عمومی نور افکنی سه بعدی اشیاء در سال 1969 آغاز شد، زمانی که دیزنی لند برنامه‌ی گردش "عمارت تسخیر شده"ی خود را افتتاح کرد، که شامل آواز خواندن ارواح بود. تصاویر اصلی خوانندگان در یک فیلم 16 میلیمتری فیلم برداری شده و سپس بر روی مجسمه‌ها چهره‌های آنها به صورت متحرک ظاهر شدند. یکی دیگر از نمونه های ابتدایی ویدیو مپینگ در سال 1967 در فیلم تلویزیونی"The Magic The Mystery Tour" و در یکی از صحنه‌های آن بود که در آن تصاویری بر روی جورج هریسون تابیده می‌شد، از جمله صورت یک گربه و یک بدن بدون سر یک مرد با کلمات "پسر عرفانی جادویی" بر روی قفسه سینه آن.

مورد بعدی ویدیو مپینگ در سال 1980 است، زمانی که مایکل نایمارک (Michael Naimark)، هنرمند چیدمان، افرادی را در حال استفاده از اشیاء در یک اتاق نشیمن فیلم برداری کرد و سپس آن را با استفاده از ویدیو مپینگ در یک اتاق به نمایش گذاشت، به گونه‌ای که انگار افرادی واقعا در حال تعامل با اشیا در آنجا حضور داشتند. اولین بار که مفهوم ویدیو مپینگ به صورت آکادمیک مورد بررسی قرار گرفت در اواخر دهه 1990 در دانشگاه کارولینای شمالی بود، جایی که یک تیم به رهبری رامش رسکار (Ramesh Raskar) در پروژه ای به نام "دفتر آینده" برای اتصال دفاتر مختلف از مکان‌های مختلف، آن‌ها را با استفاده از ویدیو مپینگ در یک فضای اداری به تصویر بکشند به گونه‌ای که واقعا آن‌ها آن‌جا حضور داشته باشند. تا سال 2001، بیشتر هنرمندان شروع به استفاده از ویدیو مپینگ در آثار هنری خود کردند، و گروه‌هایی مانند مایکروسافت از آن به عنوان وسیله‌ای برای پیشرفت تکنولوژی استفاده کردند.

ویدیو مپینگ

چرا از ویدیو مپینگ در رویدادها استفاده می‌شود؟

  • شرکت کنندگان را بخاطر محیط جذاب و بهبود یافته متحیر می‌کند
  • می‌تواند یک عنصر تعاملی را فراهم کند
  • یک ویژگی به یاد ماندنی را به رویداد اضافه می‌کند
  • قابل به اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی است
  • می‌تواند بازگشت سرمایه قابل توجهی را به لحاظ تبلیغاتی ایجاد کند

کار کردن با هزینه‌های ویدیو مپینگ در رویدادها

مانند بسیاری از تکنولوژی‌های رویداد، می‌توانید مقدار زیادی هزینه را صرف کنید، اما خبر خوب این است که شما مجبور نیستید. یکی از مهمترین سوالاتی که ما در مورد استفاده از ویدیو مپینگ در رویدادها می‌پرسیم این است: چه هزینه ای خواهد داشت؟ اگر به دنبال چیزی در مقیاس پایین و برای محلی کوچک هستید، می‌توانید به نمایش لوگو و نام تجاری خود به همراه رنگ بندی مدنظر در سراسر رویداد اکتفا کنید، یا از پاورپوینت برای ایجاد اسلایدهای پس زمینه‌ای که بر روی یک سطح ساده قرار گرفته‌اند استفاده کنید.

ویدیو مپینگ سه بعدی واقعی، به ویژه آن مدلی که ویدیوها را ترکیب می‌کند هزینه‌ی زیادی را در بر خواهد داشت، به خصوص آن‌هایی که شامل تصاویر زنده هستند. یک نکته در مورد ویدئو: یک ویدیو پیش ضبط شده و یا حداقل یک پس زمینه ضبط شده را هر کجا که ممکن بود برای اطمینان از مشکلات کمتر در حین رویداد در دست داشته باشید و به نمایش در آورید.

ویدیو مپینگ فعالیتی کم هزینه نیست. هزینه‌ی فعال سازی آن به راحتی می‌تواند از 150،000 دلار در کف تا بیش از 1 میلیون دلار باشد. این کار افراد حرفه‌ای خلاق، مهندسان، منابع و تدارکات قابل توجهی را در بر می‌گیرد تا آن را به شکلی بی‌نظیر در آورد.

همچنین، برنامه ریزی برای زمان تحویل آن از هشت تا چهارده هفته، بسته به تجربه است.

شرکت‌ها حاضرند برای تجربه هزینه پرداخت کنند زمانی که آنها شرکت کنندگان، دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی و نام‌های تجاری را برای بازگشت سرمایه تا حد ممکن جمع می‌کنند. آنها بر روی شبکه‌های اجتماعی برای گسترده کردن تجارب آن در فضایی فراتر از مکان اصلی آن بسیار تکیه می‌کنند.

نویسنده و مترجم : سالار لطفی

مطالب پیشنهادی



نورپردازی باغ

اهمیت استفاده از طراح نورپردازی

نورپردازی باغ

اهمیت استفاده از طراح نورپردازی