نورپردازی در شب های شهر به چه شیوه انجام می شود؟

نورپردازی در شب های پایتخت

نورپردازی شب های شهر را می توان به دو دسته تقسیم کرد : فضاهای شهری و فضاهای معماری. فضای شهری مانند فضای عمومی شهر، پارک ها، میدان ها، خیابان ها و فضاهای تجاری و تفریحی، سینما ها و از طرفی، مجتمع های فرهنگی و فضاهای معماری مانند مکان هایی که دارای آثار باستانی و تاریخی هستند.

نور و روشنایی یکی از مهمترین عناصر در جوامع است و نقش بسیار مهم و اساسی در زندگی روزمره و اجتماع ما دارد و نمی توان بدون آن کاری را انجام داد.

استفاده از نور مبحث نوینی است که جدای از تدبیر برای ابداع و تولید انواع نور بعنوان راهنمای آنچه می بینیم و آنچه درک می کنیم مورد استفاده است . نورپردازی عمومی در شب ابتدا برای مناطق شهری بعنوان ابزاری برای کاهش جرایم جانی و جلوگیری از اعمال ناپسند و سوء استفاده از معابر عمومی بخصوص کوچه ها احداث شد. با وجود این، اعتقاد عمومی بر این است که مناطق فاقد روشنایی و یا دارای روشنایی ضعیف، باعث انجام اعمال خلاف عرف می شود.

رشد و توسعه تکنولوژی، دستیابی به تکنولوژی های جدید و فناوری های نوین صنعتی و کشاورزی، خدماتی و آموزشی باعث شده تا انسان نیازهای زیستی خود را افزایش دهد و از نظر کمی و کیفی بطور مستقیم و یا غیر مستقیم سطح زندگی را ارتقاع می بخشد این مسئله انسان را به این فکر وا داشته است که نورپردازی شب های شهر می تواند بعنوان بخشی از موضوع طراحی سبب تماس انسان با طبیعت در شب گردد و تاثیر مثبت در سلامتی شهروندان را به همراه داشته باشد. همان گونه که عناصر طبیعی کارکردهای متفاوتی را به لحاظ دوام و بقای سیستم دارد، اجزای نورپردازی نیز همین گونه به شکل مجموعه پیچیده و مرتبطی هستند که باعث به وجود آمدن منظره شب و تاثیر بر هویت کالبدی و نیز سلامت افراد می شود.

با تاریک شدن هوا، نورپردازی شب های شهرعامل موثر در احیای زندگی شبانه شهر است و حیات تازه ای را به نمایش می گذارد. زندگی در هنر شهری ( در شب ) چه به هنگام جشن و سرور ملی و فرهنگی و چه به موقع حزن و اندوه های عمومی هر بار با آرایش و تزئینی متفاوت در نورپردازی کاملاً دگرگون می شود و باعث مطابقت با حادثه و واقعه مورد نظر و ایجاد آن حس در رویداد فضای شهری می شود و خاطره ای در ذهن ها ایجاد می کند. نورپردازی می تواند چنان صورت پذیرد که همه تاریخ و حافظه تاریخی شهر اعم از بنا و نشانه را از ذهن بزداید و نشان و نماد را آرام آرام از خاطر محو کند و یا چنان تاثیر گذارد که هرگز از خاطره ها نرود. نورپردازی در فضاهای تاریخی و باستانی باید متناسب با نوع فضا و مصالح قدمت آن صورت گیرد و حاصل نورپردازی باید به معرفی اصالت بنا و خصوصیات آن کمک کند. اگر بنا با آجر ساخته شده است ما باید از نوعی نورپردازی استفاده کنیم که رنگ آجر را به نمایش بگذارد و یا اگر بناهای کاشی کاری شده را به نمایش بگذاریم باید از نوری استفاده کنیم که هویت و اصالت تاریخی و فرهنگی آن را از بین نبرد.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه