نورپردازی برج ایفل و بررسی تاریخچه و شیوه توسعه آن

تاریخچه برج ایفل و نورپردازی آن

برج ایفل با نورپردازی استثنایی ارائه کننده بخشی از میراث ملی فرانسه است. این برج نماد کشور فرانسه و شهر پاریس برای چندین دهه است. اما زمانی که گوستاو ایفل موفق به ساخت آن را در سال ۱۸۸۹ شد، برج قرار بود تنها یک چشم انداز موقت در پاریس باشد و دور از نقطه نظر پاریسی‌ها به عنوان یک چشم انداز محبوب بود.

تاریخچه برج ایفل: آغاز

محبوب ترین مکان توریستی در پاریس به مدت ۱۲۹ سال است که به آسمان پاریس رسیده است. گرچه در حال حاضر نماد فرانسه است، اما قبلا به معنای آن نبود. بدون شک، نقطه عطف در تاریخچه برج ایفل در نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ رقم خورد. در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه یک مسابقه با هدف “ساختن برجی آهنی با فونداسیون مربعی، ۱۲۵ متر عرض و ۳۰۰ متر ارتفاع” برگذار شد. از ۱۰۷ پیشنهاد ارسال شده است، پیشنهاد گوستاو ایفل انتخاب شد. به همراه او مهندس موریس کوچلین (Maurice Koechlin) و امیل نوگویر (Emile Nouguier) و همچنین استفان ساوستره (Stephen Sauvestre) معمار نیز بودند.

بانوی آهنی در مواجهه با شک و تردید

تاریخچه برج ایفل یک تاریخ ساده نبوده. در آن زمان، بسیاری علیه این ساختمان بودند و نگرانی خود را در یک نامه با عنوان “هنرمندان علیه برج ایفل” ابراز کردند، که برج را تهدیدی علیه ماهیت زیبای پاریس می دانستند. یک برج فولادی در قلب پاریس غیر قابل قبول می‌باشد که کاملا مخالف زیبایی و زیبایی شهر است. به عنوان مثال، ورلین برج ایفل را “اسکلت ناقوس کلیسا” (Skeleton of Beffroi) نامید که نشان دهد این برج غول پیکر قرار است چهره‌ی شهر را خراب کند.

تاریخچه ساخت برج ایفل (۱۸۸۷-۱۸۸۹)

علی رغم همه ی شلوغی ها، برج نحیف آهنی هر روز را می دید. برای درک تاریخچه برج ایفل، مهم است مراحل مختلف ساخت آن را بدانید. پروسه‌ی ساخت و ساز آن به مدت دو سال ادامه داشت.

  • ژوئن ۱۸۸۴: پروژه آغاز و اولین نقشه‌کشی‌ها انجام شد.
  • ۲۸ ژانویه، ۱۸۸۷: کار ساخت آغاز شد.
  • ۱ آوریل ۱۸۸۸: مرحله اول کار تکمیل شد.
  • ۱۴ اوت، ۱۸۸۸: مرحلۀ دوم کار تکمیل شد.
  • ۳۱ مارس ۱۸۸۹: مرحله سوم و نهایی که در آن برج به طور کامل تکمیل شد، پایان یافت.

برج ایفل در تاریخ ۳۱ مارس ۱۸۸۹ افتتاح شد. گوستاو ایفل ۱۷۱۰ گام را تا بالای برج پیمود تا پرچم سه رنگ فرانسه را در نوک آن قرار دهد. در آن زمان، برج ۳۱۲ متر ارتفاع داشت.

داستان یک ساختمان موقت که به یک نماد فرانسه تبدیل شده است

زمانی که این طرح در حال شکل گیری بود، مشخص شد که حقوق صدور مجوز مربوط به کنوانسیون ساخت برج، تنها ۲۰ سال طول خواهد کشید و پس از آن تخریب قریب الوقوع صورت می گیرد. با این حال، دو میلیون نفر برج را در نمایشگاه جهانی بازدید کردند. پس از این موفقیت باورنکردنی، این ساختمان نماد قدرت صنعتی فرانسه شد. برج همانقدر نیز در طول نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ موفق شد. گوستاو ایفل تصمیم به اجتناب از تخریب برج داشت و برای اثبات سودمندی علمی خود به این امر ادامه داد. آزمایش های علمی در زمینه های نجوم و فیزیولوژی انجام شد، اما آنچه که در نهایت موجب نجات برج شد، استفاده از آن به عنوان یک برج آنتن رادیویی بود، ابتدا برای ارتباطات نظامی و سپس برای ارتباطات دائمی و رادیو تلگراف استفاده شد. در حقیقت، برج در طول جنگ جهانی اول در دستیابی به اهداف مختلفی بسیار کمک کرد. برج ایفل بخشی از تاریخ فرانسه است.

داستان موفقیت برج ایفل

هر سال حدود ۷ میلیون نفر بازدید کننده از برج بالا می‌روند. موفقیت این برج اینست که بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان برج‌هایی را تقریبا مشابه با نسخه اصلی آن در انواع و اقسام ابعاد گوناگون ساخته‌اند. آیا واقعا می توانید پاریس را بدون برج ایفل تصور کنید؟ در طول اقامت خود در پاریس، نمایش‌های نور برج ایفل را از دست ندهید که از پایان قرن نوزدهم تا الان گردشگران و پاریسی‌ها را خوشحال کرده است.

نورپردازی برج ایفل

برای اولین بار در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۸۵ از نورپردازی برج ایفل رونمایی شد. این کار توسط پیر بیدو (Pierre Bideau)، مهندس برق و نورپردازی انجام شد. این پروژه شامل ۳۳۶ پروژکتور مجهز به لامپهای سدیم زرد-نارنجی با فشار بالا است.

این شکل روشنایی که با موفقیت انجام شد، نقطه شروعی برای احیای شبانه آثار تاریخی در پاریس و همچنین در شهرهای فرانسه و جهان بود.

پرتوهای نور که از پایین به سمت بالا هدایت شده اند، برج ایفل را از داخل ساختمان آن روشن می‌کند. از سال ۱۹۸۵ با جایگزینی ۱،۲۹۰ پروژکتور در حال کار که برج را از بیرون روشن کردند، ساختار خوب فلزی بنای یاد شده را برجسته کرده و آن را برای بازدیدکنندگان دیر هنگام این بنا تا زمان بستن برج به معرض نمایش گذاشتند. مسئله‌ی روشنایی علاوه بر جنبه زیبایی شناختی، برای حفاظت از برج دفاعی نیز به همان اندازه ضروری است. پروژکتورها در کمتر از ۱۰ دقیقه روشن می شوند و این کار توسط سنسورهای حساس یه نور در شب فعال می شوند.

در سال ۲۰۰۴، آنها با پروژکتورهایی با قدرت الکتریکی ۶۰۰ وات بر خلاف ۱ کیلو وات قبلی جایگزین شدند که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی تا حدود ۴۰٪، شد. خروجی بهبود یافته نور تمام زیبایی ظاهر کلی را حفظ می‌کند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷، ۳۳۶ لامپ با نسخه‌های مشابه آن‌ها جایگزین شدند.

شمارش معکوس تا سال ۲۰۰۰

در ۳۱ دسامبر سال ۱۹۹۹ در هنگام نیمه شب، کل جهان، شاهد چراغ‌ها و بارقه‌های نور برج ایفل بود. چراغ دو پرتو نور را تا فاصله ۸۰ کیلومتری، که شامل ۴ پروژکتور موتور “دریایی” (Marine) است فرستاد. آنها توسط برنامه‌های کامپیوتری به صورت خودکار اجرا می‌شوند. از آنجایی که زاویه چرخش آنها ۹۰ درجه است، آنها برای تشکیل یک پرتو دو طرفه که ۳۶۰ درجه چرخش دارد، هماهنگ می شوند.

برج ایفل که به وسیله نورپردازی به رنگ طلایی است.

چراغ های لامپ زنون ۶۰۰۰ وات برای طول عمرشان که حدود ۱۲۰۰ ساعت است انتخاب شدند. لامپ‌ها برا جلوگیری از گرم شدن سرد می‌شوند و یک سیستم گرمایش وقتی فعال میشود که در زمان خاموشی چراغ‌ها دمای زیر صفر درجه سانتیگراد بر محیط حکمفرما شود.

چراغ های درخشان بر روی نور طلایی تنظیم می‌شوند که تشکیل شده از ۲۰۰۰۰ لامپ (۵۰۰۰ در هر طرف) می‌باشند. آن‌ها این بنای تاریخی را به مدت ۵ دقیقه در هر ساعت تا ساعت ۰۱:۰۰ روشن می‌کنند.

برای نهایی کردن نمایش، چراغ‌های طلایی خاموش می‌شوند و تنها چراغ درخشان به مدت ۵ دقیقه این نمایش را به اتمام می‌رسانند.

یک نصب استثنایی

نصب چراغ ها به همان اندازه خود روشنایی بسیار چشمگیر هستند.

  • استفاده از ۲۵ کوهنورد برای نصب ۵ ماهه
  • ۴۰ کیلومتر رشته کابل‌های الکتریکی سبک
  • ۴۰۰۰۰ اتصال و ۸۰،۰۰۰ قطعه‌ی مختلف فلزی مجموعا با وزن ۶۰ تن
  • ۲۳۰ عدد وسیله نورپردازی و جعبه‌های الکتریکی
  • ۱۰۰۰۰ مترمربع توری‌های ایمنی
  • ۱۲۰ کیلووات قدرت
  • کل بودجه : ۴ و نیم میلیون یورو
نمای زیرین نورپردازی برج ایفل

مدرنیزه شدن در سال ۲۰۰۳ به مدت ۱۰ سال

نصب و راه اندازی نورپردازی برج ایفل در سال ۲۰۰۰ زیاد ادامه‌دار نبود و در ژوئن ۲۰۰۳ جایگزین یک سیستم نورپردازی دیگر شد که به مدت ده سال در انواع آب و هوا ها دوام داشت.

چراغ های درخشانی که انرژی بسیار کمی مصرف می‌کنند

۲۰ هزار لامپ هر کدام دارای قدرت کم ۶ وات هستند و به طور تصادفی روشن می شوند، چرا که هر لامپ جدا از دیگران است. افزون بر این، کم شدن مدت درخشش از ۱۰ تا ۵ دقیقه در ساعت در سال ۲۰۰۸ باعث کاهش مصرف انرژی و به ویژه افزایش عمر محصول نصب شده تا چندین سال شد.

لحظه‌های درخشان در تاریخ نورپردازی برج ایفل

در طول دوره‌های مختلف، برج ایفل میزبان نورپردازی انواع مراسم‌ها بوده است. از طریق تجدید مستمر منابع نورپردازی و روشنایی مصنوعی، برج از آخرین نوآوری‌ها در تجهیزات نور از ابتدا از گاز به برق، لامپ های رشته ای تا نئون، سدیم به فشار بالا و اخیرا ال ای دی (LED) ها بهره مند شده است.

  • ۱۸۸۹ : برای عصر افتتاح برج، ۱۰،۰۰۰ چراغ خیابانی گازی خیابان‌ها و کف برج را درخشان کردند. دو پروژکتور در بالای برج، بناهای دیگر پاریس را در زیر آن روشن کرد. این چراغ‌ها، چراغ‌های بنفش، آبی، سفید و قرمز در نظر گرفته شدند که قدرتمند ترین در زمان خود بودند.
نورپردازی برج ایفل به شکل پرچم کشور فرانسه
  • ۱۹۰۰ : برق می‌رسد. ۵۰۰۰ لامپ، چارچوب و قوس های تزئینی برج را برجسته کردند.
  • ۱۹۰۷ : یک ساعت غول پیکر با بلندای شش متر در طبقه دوم نصب شده است که زمان را در عددهای درخشان نشان می‌دهد.
  • ۱۹۲۵-۱۹۳۶ : آندره سیتروئن (André Citroën) اولین نمایشگر نور تزئینی را به برج آورد که شامل ۲۵۰ هزار لامپ رنگی بود. به عنوان یک کمپین تبلیغاتی، نام سیتروئن در چراغهایی که سه طرف برج را پوشانده بودند حک شد که تا ۳۰ کیلومتری قابل مشاهده بود.
تصویر قدیمی سیاه و سفید برج ایفل با نوشته citroen و عکس یک ساعت
  • ۱۹۳۳-۱۹۳۴ : یک ساعت با قطر ۱۵ متر (ارائه شده توسط سیتروئن) زمان را با عقربه‌های نورانی نشان می‌داد.
  • ۱۹۳۷ : برای نمایشگاه هنر و تکنیک، یک لوستر عظیم که شامل ۱۰ کیلومتر لوله‌های فلورسنت بود در طبقه اول نصب شد. ۳۰ نورافکنهای دریایی نقطه‌ای در هوا به منظور قرار دادن برج در نور سفید، در حالی که شبکه برج در هنگام برخورد نور، نورهای برجسته طلایی، آبی و قرمز را نشان می‌دهد.
  • ۱۹۵۸ : در کف برج، ۱,۲۹۰ نقطه نورانی نصب شده‌اند تا برج را از زیر در نورانی کنند.
  • کریسمس ۱۹۷۸ : برج به یک درخت کریسمس با ۳۰،۰۰۰ لامپ نصب شده در بنای آن تبدیل می‌شود.
  • شب سال نو ۱۹۸۵ : افتتاح سیستم جدید نورپردازی برج ایفل. مرحله نهایی یک برنامه جامع ترمیم، که توسط شهر پاریس در سال ۱۹۸۰ آغاز شده بود، تبدیل به یک سیستم نورپردازی دائمی طلایی شد که هنوز هم در حال حاضر در آن قرار دارد. این نور طلایی از ۳۵۰ لامپ سدیم با فشار بالا تشکیل شده است.
  • ۵ آوریل ۱۹۹۷ : ۱۰۰۰ روز مانده به هزارم جدید، نمایشگر شمارش معکوس در نمای دوم طبقه قرار گرفت.
  • روز سال نو ۲۰۰۰ : برای “شمارش معکوس سال ۲۰۰۰” و رویداد فراموش نشدنی آن، برج دارای ۲۰ هزار چراغ درخشان و یک پروژکتور آسمانی است. چراغ های درخشان که همواره عمر کوتاهی دارند، در ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۱ برداشته شدند.
  • ۲۱ ژوئن ۲۰۰۳ : برج ایفل بار دیگر پوشیده شده از الماس‌های درخشانی است که هر ساعت به مدت پنج دقیقه از غروب تا روز بعدش (۱ بامداد در زمستان) روشن بودند.
  • ۲۴ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۰۴ : جشن سال نو چینی. برج ایفل در قرمز پوشیده شده است! برای جشن های سال نو چینی، یک مجموعه هوشمندانه از پروژکتورهای بیرونی، بنای معروف ترین پاریس را در نور کمرنگ پدیدار کرد. این رویداد نورپردازی برج ایفل در روز شنبه ۲۴ ژانویه در پایان رژه برگزار شد که در المپیک شانزدهم، در جریان رویداد نور در جلوی وزرای فرهنگ فرانسه و چین و شهرداران پاریس و پکن، آغاز شد. نمایشگر تا صبح روز ۲۹ ژانویه (۵ روز بعد) باقی مانده بود و هر شب از ساعت ۵ صبح تا ۷:۳۰ دیده می شد! این اثر نور قرمز در برج ایفل با همکاری شرکت EDF تولید شد.
  • ۹ مه ۲۰۰۶ : برج برای ۲۰امین سالگرد روز اروپا آبی شد.
  • ۷ سپتامبر تا ۲۰ اکتبر ۲۰۰۷ : به افتخار راگبی، به مناسبت جام جهانی راگبی به میزبانی فرانسه، برج ایفل به رنگ‌های لوگوی مسابقات راگبی آن سال در آمد.
  • از ۳۰ ژوئن تا ۳۰ دسامبر ۲۰۰۸: برج ایفل در رنگ های اروپایی. برج ایفل، با همکاری شهردار پاریس، برای جشن ریاست جمهوری فرانسه در اتحادیه اروپا (۱ جولای – ۳۱ دسامبر ۲۰۰۸)، به اروپا احترام گذاشت. هر شب در شب جشن، برج در نور آبی رنگ و با ۱۲ ستاره زرد رنگ تزئین شده برای نشان دادن پرچم اروپا آراسته شد. چراغ های درخشان برای ۵ دقیقه اول هر ساعت روشن بودند.
  • از ۲۲ دسامبر تا ۳۱ اکتبر : برج ایفل، روز تولد ۱۲۰ سالگی خود را با ارائه یک نمایش نور در هر شب جشن گرفت.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

3.7/5 - (4 امتیاز)
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه