نورپردازی استخر و راهنمای مفید شیوه انجام آن

نورپردازی استخر

بدون نورپردازی، حتی زیبا ترین و بهترین استخر در شب نمی تواند بیشترین کارایی را داشته باشد. اما در طول روز، استخرها و کابین ها در مراکز آبی و پارک های آبی می توانند بدون نورپردازی، مناسب و کاربردی ظاهر شوند.

بنابراین هدف روشنایی چیست؟ اساسا می توانیم آن را به سه دسته تقسیم کنیم:

  • نورپردازی عملکردی: روشن کردن اطراف و داخل استخر و پارک آبی
  • زیبایی استخر و چشم انداز اطراف آن
  • ایمنی برای شناگران

مهم ترین محوطه برای نورپردازی استخر و فضای عمومی، نورپردازی زیر آب است که در این مقاله به آن می پردازیم.

کارپسول

به عنوان مثال، مرکز آبی و تفریحی Carpesol در آلمان را مورد بررسی قرار می دهیم (تصویر شاخص این مطلب). پروژه ی ۱۹ میلیون یورویی پس از یک دوره ساخت ۲۱ ماهه، برای عموم مردم در اواسط سال ۲۰۱۳ افتتاح شد. این استخر، ترکیبی از استخرهای آموزشی و استخر های تفریحی و سونا است که با ایجاد فضای ایده آل و آرام کار را برای فعالیت شناگران راحت تر می کند. این مرکز با ۱۰ استخر به شناگران خدمت دهی می کند.

به منظور ایجاد فضای مناسب، نور RGB رنگی به طور گسترده در داخل استخر و همچنین در سراسر مناطق اطراف آن مورد استفاده قرار گرفته است. با در دسترس بودن منابع نور LED، نورهای رنگی و تغییرات نور به راحتی مدیریت می شوند. با دستگاه کنترل روشنایی DMX، دستیابی به نتایج مورد نظر آسان است، زیرا کنترل کننده ها می توانند برنامه ریزی کرده و صحنه های ایستا و پویا را تنظیم و فراخوانی کنند.

تصویر ۲ (در زیر) نورپردازی استخر بویسله چراغ های LED در زیر آب را نشان می دهد. برای روشنایی چشمه و گنبد، رنگ های مختلف ،در مقایسه با استخر و محیط آن، برای رسیدن به یک کنتراست رنگ استفاده می شود. با استفاده از کنترل کننده DMX، کار اپراتور برای تنظیم این کار آسان است.

استخر خارج از محوطه دارای نورپردازی مناسب

این چراغ ها و رنگ های نصب شده روی سطح استخر از راه دور کنترل می شود و صحنه های پیش برنامه ریزی شده توسط اپراتور می تواند به راحتی تنظیم شود. تنظیمات شامل یک انتقال خودکار آهسته از یک رنگ به دیگری و تنظیم رنگ استاتیک است. انتخاب نور و نورپردازی استخر، به طوری که مورد پسند کاربران باشند، برای این پروژه بسیار مهم بود. (این تکنولوژی برای لامپ های هالوژن امکان پذیر نیست که تا چند سال پیش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفت.)

با توجه به طراحی نورپردازی، برای رسیدن به مفهوم روشنایی دلخواه در استخر باید چند پارامتر را در نظر گرفت.

رنگ جامد استاتیک

آبی یک رنگ جامد استاتیک محبوب است زیرا باعث می شود آب استخر، رنگ اقیانوس زیر نور خورشید به خود بگیرد. با این حال، رنگ سبز نیز برای برخی از استخرها مناسب است. در گذشته این کار با لامپ های هالوژن و فیلترهای رنگ انجام می شد اما امروزه LED ها نیازی به فیلتر های رنگی ندارند. حتی بدون فیلتر، امکان دستیابی به نور بیشتر با استفاده از انرژی کمتری نیز وجود دارد.

نقش تغییر رنگ در نورپردازی استخر

RGB (قرمز / سبز / آبی)، RGB-W (قرمز / سبز / آبی / سفید) و یا RGB-A (قرمز / سبز / آبی / آجری) تکنولوژی LED برای اتصالات سبک با رنگ های قابل تغییر است. چراغ های تک یا گروه های چراغ را می توان به صحنه های ایستا و یا پویا برنامه ریزی کرد. با RGB-W شما یک رنگ واقعی را دریافت می کنید و با RGB-A، یک پالت رنگی با رنگ های اشباع گرم به دست می آید.

ایمنی و دید در نورپردازی استخر

یک مشکل رایج برای استخرهای سرپوشیده این است که روشنایی بالای استخر باعث ایجاد بازتاب در سطح آب می شود. بنابراین، اغلب دشوار است که زیر آب را ببینید و شناگران را شناسایی کنید. این امر ممکن است باعث ایجاد مشکل و یا حادثه شود. به همین منظور در سطح زیر آب استخرها از چراغ هایی که دارای IP۶۸ هستند استفاده می شود و همچنین باید در مقابل ضربه مقاوم باشند. نورپردازی مناسب استخر می تواند دید شناور را برای کاربران و نگهبانان بطور چشمگیری افزایش دهد.

روشنایی و نورپردازی مناسب استخر و مراکز آبی به زیبایی و امنیت استخرها کمک می کند. نورپردازی نقش مهمی در تجدید نظر کلی محل دارد و حتی می تواند ایمنی شناور را افزایش دهد.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه