ال ای دی (LED) ها و 10 نکته که درباره نورپردازی با آن ها باید بدانیم.

ال ای دی (LED) ها به طور فزاینده ای محبوب می شوند و محصولات با کیفیت تولید می شود و در بازارها به فروش می رسند.

روشنایی با ال ای دی (LED) جایگزین مناسبی برای نورپردازی های بر مبنای محصولات التهابی و فلورسنت هم در مناطق مسکونی و هم در بخش تجاری و تبلیغاتی به سبب بازده انرژی بالا، طول عمر زیاد، اندازه و سایز کوچک، نداشتن زمان برای شروع مجدد، قابل ریمر شدن، تولید گرمای بسیار پائین، روند کند خرابی، پایداری در مقابل شوک و ضربه، کارآیی خوب در دماهای پائین، زوم کردن نور و نداشتن جیوه سمی بر عکس لامپ های کم مصرف است.

در زیر ۱۰ نکته که باید درباره این منبع نور نوظهور بدانیم آمده است:

۱- ال ای دی (LED) های رنگی و سفید

ال ای دی (LED) ها می توانند به رنگ های قرمز، سبز، آبی و یا کهربایی باشند. نور ساطع شده بستگی به مواد اولیه ساخت دارد. به عنوان مثال نوع قرمز رنگ از عناصر شیمیایی آلومینیوم، گالیُم و آرسنیک ساخته شده است. نوع سفید رنگ همچنین از ال ای دی (LED) های سبز، آبی و قرمز نزدیک به هم ساخته می شود. در این زمان محصولی نیست که بتواند نور سفید از خودش ساطع کند. تولید محصولی که بتواند نور سفید ساطع کند هدف نهایی تحقیقات مربوطه است.

۲- درخشندگی ال ای دی (LED)

یک HIGH POWER LED می تواند ۸۰ لومن نور تولید کند. در مقایسه، یک لامپ حبابی التهابی ۶۰ وات ۹۰۰ لومن نور تولید می کند. بنابراین درخشندگی HIGH POWER LED حدود یک یازدهم لامپ التهابی ۶۰ وات است. برای تولید روشنایی مناسب ادوات ال ای دی (LED) باید شامل گروهی از ال ای دی (LED) باشد. اما آینده برای ال ای دی (LED) ها روشن است. لومن خروجی از این نوع محصولات در دو سال اخیر دو برابر شده است.

۳- دمای رنگ ال ای دی (LED)

دمای رنگ مقیاسی برای ظاهر رنگ منبع نور است که سردی و گرمی نور را تشریح می کند. منابع نوری زیر ۳۲۰۰ کلوین به عنوان ” گرم ” شناخته می شوند و بالای ۴۰۰۰ کلوین منابع نوری ” سرد ” نامیده می شوند.

به عنوان مثال لامپ های التهابی خانگی دمایشان ۲۸۰۰ کلوین است. دمای رنگ منابع نور به مقدار گرمایی که آنها تولید می کنند ربطی ندارد. آن هایی که سفید رنگند در دمای رنگ با هم متفاوت هستند. بعضی از انواع سفید رنگ در دمای ۲۶۰۰ کلوین و گرم هستند ولی بیشتر آنها در ظاهر سرد هستند. این بخاطر آن است که بیشتر آن هایی که سفیدند از قرار دادن فسفر زرد بر روی لامپ های های آبی ساخته می شوند.

۴- پرداخت رنگ ال ای دی (LED)

شاخص پرداخت رنگ ( CRI) قابلیتی برای هر منبع نوری است که نور را به طور دقیق پردازش کنند. مقیاس CRI از ۱ ( سدیم کم فشار ) تا ۱۰۰ ( خورشید ) را شامل می شود. CRI ۷۵ خوب، CRI ۸۵ بسیار خوب، CRI ۹۵ عالی و CRI ۱۰۰ بسیار عالی تلقی می شوند.محصولات با دمای رنگ سفید گرم با CRI ۸۰ موجود می باشند.

۵- بازده

مانند همه منابع نور، بازدهی ال ای دی (LED) با لومن بر وات اندازه گیری می شود که مقدار نور تولید شده بر یک واحد توان است. بازده محصولات سفید گرم ۲۵ تا ۴۴ لومن بر وات و سفید سرد ۴۷ تا ۶۴ لومن بر وات است. در مقایسه، بازده لامپ های التهابی خانگی ۱۰ تا ۱۸ لومن بر وات و لامپ های فلورسنت کم مصرف ( CFL ) ۳۵ تا ۶۰ لومن بر وات است.

۶- درایور

لامپ های فلورسنت برای عمل کردن به بالاست ( چوک ) نیاز دارند. بالاست ولتاژ لازم برای شروع را تأمین می کند و شدت جریان را برای لامپ محدود می کند. ال ای دی (LED) نیز به منبع قدرت الکترونیکی مشابهی نیاز دارد.

این منبع قدرت، ال ای دی (LED) درایور نامیده می شود. درایور ولتاژ آن( معمولاً بین ۲ و ۴ ولت DC برای محصولات با درخشندگی بالا ) و شدت جریان مناسب ( بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی آمپر ) را مهیا می کند و همچنین می تواند شامل دیمر و کنترل تنظیم نور باشد.

بازدهی درایورها به طور کلی حدود ۸۵ درصد است بنابراین بازده آن ها بهتر است ۱۵ درصد کاهش یابد تا خرج درایور شود.

۷- تولید گرما

این یک افسانه است که این لامپ ها تولید گرما نمی کنند. در حقیقت تمام منابع نور گرما تولید می کنند و این نوهع محصولات از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین خیلی مهم است که محصولات به درستی طراحی شوند تا گرمای تولید شده را به طور مناسب پخش کنند.

۸- طول عمر

ال ای دی (LED) ها مانند لامپ های مهتابی نمی سوزند. به جایش آنها در طول عمر خودشان تیره و تار می شوند تا جائیکه آن ها نمی توانند نور کافی ساطع کنند. آن ها به طور کلی وقتی که ۷۰% از نور اصلی خود را ساطع می کند بدون کاربرد تلقی می شود. زمانی که طول می کشد تا به این مرحله برسد طول عمر نامیده می شود. بعضی ازآن ها ممکن است ۱۰۰,۰۰۰ ساعت طول عمر داشته باشند ولی این فقط در بهترین شرایط آزمایشگاهی امکان پذیر است. در شرایط واقعی فعالیت آن ها در محصولات ممکن است به ۶۰.۰۰۰ ساعت برسد.

طول عمر این نوع لامپ در یک وسیله نوری بسیار کمتر از طول عمر آن ها بیرون از وسیله است که این به خاطر تولید گرما در وسیله است. طول عمر یک نمونه در یک وسیله نوری نمونه بین ۳۵,۰۰۰ تا ۶۰.۰۰۰ ساعت است.

۹- OLED

OLED یک دیود ساطع کننده نور زیستی ( آلی ) است. این یک نوع خاصی است که کربن نیز دارد. OLED ها به عنوان ورقه های انعطاف پذیر کم وزن تولید می شوند. امروزه OLED ها بازده کمتری نسبت به ال ای دی (LED) های غیر آلی ( کریستالی ) دارند. همچنین OLED ها نور کمتری در مقایسه با ال ای دی (LED) ها تولید می کنند.

۱۰- اشعه های فرا بنفش و فرو سرخ

ال ای دی (LED) های سفید به اندازه لامپ های التهابی اشعه فرو سرخ و گرما تولید نمی کنند. به علاوه آن هایی که سفید رنگند اشعه فرا بنفش نیز به اندازه لامپ های فلورسنت ساطع نمی کنند.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه