اتاق و بررسی تاثیر شیوه و رنگ نورپردازی بر آن

تاثیر بازی رنگ و نور بر اتاق ها

بازی با نور به اشكال مختلف می تواند در نمای ظاهری فضای اتاق تاثیر گذار باشد. حلقه های بعدی مختلف كه تنها با ایجاد تغییرات در نورپردازی یك فضا ممكن است، می توانند ابعاد آن را نیز كوچكتر یا بزرگتر از آنچه هست نشان دهند. اینجا به بعضی از این حقه های بصری اشاره می كنیم:

برای بلندتر جلوه دادن ارتفاع یك اتاق از چراغ های دیواری كه روی زمین قرار می گیرند یا چراغ های دیواری كه نور را به سقف می تابانند استفاده كنید. روشن كردن، آن را بلندتر از آنچه هست نشان می دهد.

برای كوتاهتر جلوه دادن ارتفاع اتاق و صمیمانه تر كردن آن نور را از سقف دور نگاه دارید و برای روشن كردن فضا از چراغ های دیواری كه نور را به پایین می تابانند و آباژورهایی با كلاه های سر بسته استفاده كنید. همچنین جلب توجه بیننده به تابلوهای نصب شده باشند می تواند تاثیر بسزایی در كوتاه تر نمایاندن ارتفاع اتاق داشته باشد. چیدن مجموعه هایی از وسایل تزئینی روی سطوح پایین یا بر روی زمین و روشن كردن آنها با نوری متمركز از بالا هم همین اثر را دارد.

به منظور وسیعتر نشان دادن فضای باریك و بلند، كانون توجه را دیوار انتهایی فضا قرار دهید. برای این كار مثلا پنجره ای كه روی این دیوار است را چشمگیر سازید با قرار دادن یك اثر هنری روی آن و روشن كردن آن با یك نور نقطه ای متمركز چشم را به آن جلب كنید. در مقابل سایر دیوارهای اتاق را با نور كمتر وروشن سازید.

اگر می خواهید یك فضا بزرگتر به نظر برسد و دیوار رو به رو هم را با تاباندن نور كاملا روشن كنید به این ترتیب فاصله آنها بیشتر به نظر می رسد. همچنین در صورت امكان از آینه در فضای اتاق استفاده كنید تا با تركیب انعكاس فضا در آینه و نحوه نورپردازی چرخش نور در فضا بهبود یافته و در نتیجه اتاق بزرگتر به نظر برسد. از چراغ هایی كه بر روی بازوهای تنظیم نصب می شود استفاده كنید و آنها را به آینه بتابانید.

برای كنترل نور در اتاق های بسیار روشن و آفتابی از سطوح مات به منظور جذب نور و پیشگیری از انعكاس ناخواسته آن بهره ببرید. به خاطر داشته باشید سطوح صیقلی مثل شیشه، فلز، كاشی و رنگ های روغنی نور را منعكس می كنند و در نتیجه بر شدت نور فضا می افزایند و ارتفاع را بلندتر جلوه می دهد. در مقابل سطوح مات و بافت دار بیشتر نور را جذب می-كنند. همچنین هر چه سطوح تیره تر باشند مقدار بیشتری از نور را جذب می كنند.

برای اینكه فضایی را گرم و صمیمی جلوه دهید از چراغ ها بهره بگیرید تا فضا را با نوری گرم و جذاب روشن كنند. به عنوان مثال به این كلاهك سفید از كلاهك های عاجی با نباتی استفاده كنید.

پرده ای كه به پنجره یك اتاق نصب می كنید تاثیر زیادی بر نما و حالت حكمفرما بر آن خواهد داشت. زیرا پرده ها می توانند میزان نور طبیعی كه به یك اتاق وارد می شود را كنترل و همچنین پرده های شفاف همچون فیلتری نور را متاثر از رنگ خود عبور می دهند. بنابراین انتخاب پرده باید با توجه و دقت در این قابلیت ها صورت بگیرد.

چنان چه از منابع نور متعدد در یك اتاق استفاده می كنید، اما از نور كلی اتاق راضی نیستید قدرت لامپ بعضی از آنها را تغییر دهید یا با تغییر دادن حباب چراغ ها كه زیادی شفاف یا كدر باشند یا به رنگ موردپسند شما نباشند و همچنین كلاهك آباژورها، رنگ و میزان نور كلی اتاق را برای خود دلپذیر كنید.

برای رنگین كردن فضای اتاق با نور می توانید حالت های مختلفی به آن ببخشید. كمی از دیوارهای سفید را با نوری كه از فیلتر رنگی دلخواهتان عبور می كند روشن كنید. پیش از انتخاب فیلتر تاثیر و روانشناسی رنگ ها را مطالعه كنید. نوری كه از یك فیلتر زرد عبور می كند احساس بشاشیت و شادابی را ایجاد می كند. نور آبی تاثیر آرام بخش دارد كه اعصاب را آرامش می دهد و احساس تمایل به خواب را در شما زنده می كند. نور قرمز محرك و پر انرژی است و فعالی و تحرك را تشویق می كند. سبز شادابی و طراوت به فضای اتاق می بخشد و ما را به یاد طبیعت و زمین می اندازد. اما نور بنفش رنگ، می تواند هم آرامش بخش و هم مهیج باشد، بسته به اینكه بیشتر به رنگ قرمز متمایل باشد یا به رنگ آبی تمایل داشته باشد.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه