نورپردازی محیط کار به چه شیوه ای انجام می شود؟

نورپردازی محیط کار

چگونه نورپردازی می تواند بر بازدهی کاری تاثیر بگذارد

در اغلب موارد، کارفرما به طور منظم در مورد عوامل موثر بر بهره وری کارمندان خود تحقیق می‌کند. در حالی که تعدادی عوامل فیزیکی و محیطی که بر این امر تأثیر می گذارند وجود دارند، کارفرمایان اغلب آن‌ها را نادیده می‌گیرند و یا ترجیح می‍دهند که به آن‌ها توجه نکنند که به اصطلاح به آن‌ها “عوامل نادیده گرفته شده” گفته می‌شود که ما در ادامه بیشتر آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

با این حال، برخی از این عوامل نادیده گرفته شده تأثیر قابل توجهی در کارایی و بهره وری عمومی کارمندان دارند که در آن زمان می تواند پیامدهای مهمی برای یک کسب و کار به وجود آورند.

این عوامل نادیده گرفته شده شامل مبلمان اداری مناسب مانند صندلی‌های ارگونومیک است که از هرگونه حواس پرتی در محیط کار مانند کمر درد و گردن درد و سایر عوامل مانند اطمینان از روشنایی کافی در سیستم نورپردازی محیط کار برای کارکنان به خوبی کار می کند .

به لحاظ علمی ثابت شده است که روشنایی محیط کار تأثیر بسیار مهمی بر کارایی کارکنان و محیط عمومی کار به اندازه‌ی سایر عوامل مهم دارد.

در حقیقت، تحقیقات مختلف محیطی برای اندازه گیری تأثیر شیوه نورپردازی در محیط کار بر کارایی کارمندان انجام شده است.

از روشنایی در محل کار استفاده شده است تا تغییر قابل توجهی در میزان کار و بهره وری کارمندان بوجود آید. به استثنای تاثیر فیزیکی آن بر کارمندان، اثرات روانی نیز وجود دارد که می تواند بر بهره وری یک کارمند تأثیر بگذارد.

در این مقاله، ما اثرات احتمالی نورپردازی در محل کار را برای کارمندان بررسی خواهیم کرد و این که چگونه کارایی و بهره وری کار عمومی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد

تأثیر نور مصنوعی بر بهره وری کار

به همان اندازی که نورپردازی در محیط کار بسیار مهم است، همواره ضروری است که نوع نورپردازی را با توجه به نوع کاری که در محیط کار قرار است انجام شود انتخاب کنیم.

به عنوان مثال، در یک دفتر که در آن کامپیوتر به طور مداوم مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است از مقدار کافی نور به گونه‌ای استفاده کنیم که اثر روشنایی صفحه نمایش کامپیوتر در چشم کارمندان را کاهش دهد.

به طور کلی دو شیوه نورپردازی مصنوعی در محیط کار وجود دارد که شامل استفاده از دیم لایت‌ها و نور با شدت بالا می‌باشند.

با توجه به تحقیقات و نظرات کارشناسان محیطی، دیم لایت‌ها می‌توانند منجر به ایجاد خستگی چشمان شوند که این می‌تواند منجر به سردرد و گاهی اوقات مشکلات بینایی شود.

استفاده از دیم لایت در دفتر کار

با توجه به سناریویی که در بالا ذکر شد، استفاده از دیم لایت در نورپردازی محیط کار می تواند باعث ایجاد عوارض زیادی برای چشم شود.

دیم لایت ناکافی در محیط کار نه تنها می‌تواند باعث ایجاد سردرد و سرگیجه شود، بلکه می تواند موجب خواب آلودگی و ضعف درونی شود که به نوبه خود بر کارایی کارمندان تأثیر می‌گذارد و بازدهی کار آنها را کاهش می‌دهد، زیرا باعث می شود احساس انگیزه‌ی خود را از دست دهند.

استفاده از نور شدید در محیط کار

نوع دیگر نورپردازی مصنوعی در محیط کار که نورپردازی با شدت بالا است، بر کارایی کارمندان و بازدهی کاری آن‌ها نیز به نوبه خود تاثیر می‌گذارد. به علت شدت این نوع نورپردازی‌ها، نور با شدت بالا مانند چراغ های فلورسنت و هالوژن می توانند موجب سردرد شوند.

این نوع نور نیز می تواند برای چشم مضر باشد؛ به ویژه اگر به طور ناگهانی روشن و خاموش شود.

به گفته پژوهشگران، نورپردازی با استفاده از نور مصنوعی با شدت بالا در محیط کار، یکی از علل اصلی سردرد میگرنی در میان کارمندان است.

نور طبیعی و کاهش تاثیر نور مصنوعی

تاثیر استفاده از نورپردازی مصنوعی در محیط کار بر بهره وری کار می تواند بسیار زیاد باشد و بنابراین نیاز به پیدا کردن تعادل کامل که متناسب با محیط کار باشد و برای سلامتی کارمندان نیز مضر نباشد بسیار مهم است.

بر اساس یک مطالعه که توسط انجمن طراحی داخلی آمریکا (American Society Of Interior Design) انجام شده است، ۶۸ درصد از کارمندان اداره جات در مورد روشنایی دفتر خود شکایت دارند.

واقعیت این است که یک چنین درصد عظیمی از کارکنان که تا این اندازه نگرانی در مورد روشنایی محیط کار خود دارند به گونه‌ای که احساس به انجام شکایت در مورد آن را داشته باشند، نشان می دهد که داشتن نور مناسب بسیار مهم است و چیزی است که کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند.

به این ترتیب به طور کلی، بهترین و مناسب ترین نوع نورپردازی بسته به نوع کار، نور طبیعی است.

در طول روز، تنظیم محیط کار به نحوی که نور طبیعی برای محیط کار کافی باشد، ساده ترین، مطمئن ترین و قابل توصیه ترین گزینه در این مورد می‌باشد.

صرف نظر از این واقعیت که استفاده از نورپردازی طبیعی در محیط کار باعث کاهش میزان سردرد می شود و استرس و خواب آلودگی را کاهش می‌دهد، تحقیقی در این مورد بیان می کند که پنجره‌ها و هر نوع روشنایی طبیعی یکی از عوامل تعیین کننده رضایتمندی کارمندان است و رضایت را در محیط کار بوجود می‌آورد.

این به علت توانایی نورپردازی در تاثیر گذاری بر بدن انسان در دو روش متفاوت است، که شامل تأثیر مستقیم بر اینکه تا چه حد کارمند می‌تواند ببیند، و تاثیر غیر مستقیم بر خلق و خو و رفتار کارمند می‌باشد.

به طور مشابه، نور طبیعی کمک می کند تا سطح اضطراب کاهش یابد و همچنین اطمینان حاصل شود که آسیب‌هایی مانند خستگی یا تنش چشم و همچنین میگرن کمتر در کارمندان بوجود می‌آید.

تأثیر روانشناختی نور طبیعی بر بازدهی کاری مثبت است و بسیار برای همه توصیه می‌شود.

چگونه محل مبلمان اداری به همراه روشنایی به بهره‌وری محیط کاری کمک می‌کند

برای جلوگیری از اثرات نامطلوب نور مصنوعی و لذت بردن از اثر مثبت نور طبیعی، قرار گرفتن مبلمان اداری در مکان مناسب در میان نور طبیعی بسیار ضروری است.

موقعیت همه‌ی مبلمان اداری به گونه‌ای که بتوان از آن لذت برد و از نور طبیعی استفاده‌ی کامل کرد تأثیر بسیار مثبتی بر بهره‌وری کلی کار دارد.

موقعیت مبلمان اداری متناسب با نورپردازی مناسب برای یک کار، همواره تاثیر منفی نور را بر بهره وری کاری کاهش می‌دهد، به خصوص اگر آن نور، مصنوعی باشد.

همیشه توصیه می شود که مبلمان اداری را به گونه ای تنظیم کنید که نور مصنوعی در مقابل چشم کارمندان قرار نگیرد. این به این دلیل است که میزان سرعت کار کارمندان هنگامیکه چشم آن‌ها در تماس مستقیم با نور است کاهش می‌یابد، که در این صورت موجب افزایش فشار خون و سردرد کارمندان می‌شود.

این در نتیجه تضمین می کند که کارمندان بهره وری کار خود را حفظ می کنند، که در طول زمان به نتیجه کلی شرکت کمک می‌کند.

در حالی که موقعیت مبلمان اداری مهم است، لازم است که مبلمان اداری مناسب نیز داشته باشید. این شامل داشتن مبلمانی مانند صندلی‌های ارگونومیک یا میزهای ایستاده نیز می‌باشد.

همچنین درعین داشتن روشنایی مناسب محیط کار، داشتن مبلمان مناسب نیز برای کاهش استرس و حفظ سطح کارایی کارکنان مهم است.

صندلی‌های ارگونومیک به کاهش استرس کمک می کنند و همچنین حالت مناسب صندلی را ضمانت می‌کنند، همانگونه که برای آرامش اعصاب و روان کاربرد دارند.

برای افزایش بهره وری کار ضروری است که کارمندان راحت و شاد باشند. یکی از راه های انجام این کار، استفاده از مبلمان مناسب برای نیروی کار شماست.

انتخاب مبلمان اداری، موقعیت آن‌ها و نوع نورپردازی در محیط کار، همه از عوامل مهمی هستند که در کنار هم، به منظور کمک به افزایش کارایی کارکنان و بهره‌وری کلی کار آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

اطمینان از تعادل کافی این عوامل می تواند بهره‌وری کار را تا حد ممکن افزایش دهد.

اثر نورپردازی مناسب در بهره‌وری محیط کار

شرکت‌های بی شماری در سرتاسر جهان میزان بهبود بهره وری خود را در نتیجه بهبود نورپردازی کسب و کار خود ذکر کرده‌اند.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، دفتر پست ایالات متحده در رنو، نوادا، نمونه ای از شرکتی بود که نوسازی‌های نورپردازی منجر به بهبود سطح کاری کارمندان، محیط کار و در نتیجه کل سازمان شد.

نه تنها این نوسازی موجب صرفه جویی ۵۰،۰۰۰ دلاری انرژی در سال شد بلکه باعث افزایش سطح بهره وری کارکنان شد که منجر به نتیجه‌ای بهتر از صرفه جویی‌های حاصل در انرژی در آن شرکت شد.

در واقع، با تغییر در نوع نورپردازی، انتظار افزایش بهره‌وری می‌رفت که در نتیجه درآمد شرکت را در حدود ۵۰۰،۰۰۰ دلار در سال افزایش داد.

بنابراین، نورپردازی محیط کار خود را به گونه‌ای طراحی کنید که حداکثر بهره‌وری و عملکرد را با نور طبیعی داشته باشید. استفاده از شیشه بیشتر به طوری که نور قادر به پراکنده شدن در سراسر فضای اداری باشد و کارکنان بیشتر در معرض نور طبیعی قرار بگیرند به گونه‌ای که منجر به اذیت شدن چشم آن‌ها از ازدیاد نور نشود، توصیه می‌شود.

نتیجه

سرانجام، با توجه به اینکه نورپردازی محیط کار جزء اصلی دید هر کارمندی است ، خیلی سخت نیست که بدانیم چرا نادیده گرفتن راهبردهای روشنایی مناسب در محیط کار می‌تواند تاثیر قابل توجهی در سطح بهره وری داشته باشد.

نورپردازی با شدت بالا و دیم لایت‌ها، به یک اندازه برای بهره‌وری کارمندان مضر است و با انتخاب نورپردازی طبیعی درمحیط کار یا سایر سیستم های نورپردازی به جای آن‌ها، نه تنها می‌توانید صرفه جویی در هزینه های انرژی کنید بلکه همچنین می توانید بهره‌وری کارکنان خود را افزایش دهید و در نتیجه باعث بهبود بهره‌وری کلی کار خود شوید.

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه