لامپ های فلورسنت

لامپ های فلورسنت به دلیل کارایی نسبتاٌ بالا، انتشار مناسب نور در تمام جهت ها و طول عمر زیاد یکی از متداول ترین منابع تولید نور در مراکز تجاری به شمار می روند.

لامپ های فلورسنت در اندازه کامل در شکل های مستقیم، U شکل، و مدور موجود هستند.

لامپ های فلورسنت

به طور معمول قطر این لامپ ها بین ۱ تا ۲,۵ اینچ است.

متداول ترین این نوع لامپ ها، لامپ های ۴ فوتی ( (F۴۰ به قطر ۱.۵ اینچ (T۱۲) هستند که به صورت مستقیم ساخته می شوند.

در حال حاضر لامپ های فلورسنت با کارایی بالاتری نیز به بازار عرضه شده اند که قطر محفظه لامپ آن ها نیز به اندازه ۱ و ۱.۲۵ اینچ است که به ترتیب آن ها را به صورت T۸ و T۱۰ نشان می دهند.

این نوع لامپ ها در انواع مختلفی تولید می شوند که دمای کارکرد و نور تولید شده توسط هر یک از آنها به دیگری متفاوت است.

به عنوان مثال نور تولید شده در لامپ های فلورسنت در دمای K۲۷۰۰ همانند نور تولید شده در لامپ های رشته ای، در دمای K۴۱۰۰ که متداول ترین نوع لامپ های فلورسنت نیز هست به رنگ سفید یخی و در دمایK ۶۵۰۰ به رنگ نور طبیعی خورشید است.

اخیرا برخی استفاده از لامپ های فلورسنت K۳۵۰۰ با رنگ نور سفید کم رنگ نیز در ساختمان های اداری و فروشگاه ها رواج پیدا کرده است. ساختار بالاست مورد استفاده در این لامپ ها به گونه ای است که توان ورودی، توان خروجی و کارایی لامپ با تغییر دمای محیط دچار تغییر می شود. این در حالی است که در دماهای پایین تر یا بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد عملکرد سیستم به میزان قابل ملاحظه ای دچار تغییر خواهد شد.

لامپ های فلورسنت فشرده نوع دیگری از این نوع لامپ ها هستند که در مقایسه با لامپ های رشته ای طول عمر و کارایی بسیار بالایی دارند. لامپ های فلورسنت فشرده معمولا در توان نامی بین ۵ تا ۴۰ وات تولید می شوند و قابلیت جایگزینی با لامپ های رشته ای ۲۵ تا ۱۵۰ واتی را دارند. بدین ترتیب با استفاده از لامپ های فشرده به جای لامپ های رشته ای در حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

ساختار لامپ های فلورسنت فشرده به گونه ای است که با آن مقدار نور تولید شده توسط آن ها به طور تقریبی در حدود ۱۰ برابر لامپ های رشته ای متداول است. به طور کلی لامپ های فلورسنت فشرده کاربردهای محدودی دارند و اغلب به همراه دیمر و یا در کاربردهایی که دمای محیط به طور غیر معمول بالا و یا پایین است مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که ساختار لامپ های فشرده به گونه ای است که ممکن است در عملکرد برخی از تجهیزات الکترونیکی ایجاد تداخل کند.

اختصارات متداول مورد استفاده برای تعیین شکل لامپ های فلورسنت

C : برای نشان دادن لامپ های مدور از حرف “C” استفاده می شود. بدین منظور حرف C اغلب به صورت پیشوند و بلافاصله پس از حرف “F” قرار می گیرد.

T : برای نشان دادن لامپ های لوله ای شکل از حرف “T” استفاده می شود. لازم به ذکر است که به طور معمول در لامپ های F۴۰ استارت سریع حرف T حذف می شود.

J : حرف “J” معمولا به همراه حرف “T” در مواردی به کار می رود که لامپ فلورسنت به همراه یک پوشش خارجی شفاف بر روی محفظه ی T شکل لامپ قرار می گیرد و به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کند. به این ترتیب قابلیت کار در دماهای زیر صفر نیز به لامپ افزوده خواهد شد.

PTT,BX,PL : هر یک از این اختصارات برای مشخص کردن آن دسته از لامپ های فشرده ای مورد استفاده قرار می گیرند که تنها یک سر دارند.

U : حرف U برای نشان دادن لامپ هایی مورد استفاده قرار می گیرد که به شکل U هستند.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه