معماری

تعریف معماری

تعریف معماری: هنر و علم طراحی و بنای ساختمان‎ها.

به عقیده ی بیشتر معماران برجسته و بزرگ، معماری یکی از مهم ترین عوامل زیبایی یک شهر است. معماری به عنوان اجتماعي‌ترين هنر بشري با فضای اطراف انسان مرتبط است. حضور فضا، بنا و شهر از گذشته تا به امروز و حتی در آينده، لحظه‌اي از زندگي روزمره انسان ها غايب نبوده و نخواهد بود. اصول زیبایی‎شناسی برگرفته از هنر، علم و ریاضیات در طراحی معماری مورد استفاده قرار می‎گیرند، مثل کاربرد خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ايجاد یک الگو، توازن، ریتم، کنتراست و یکپارچگی. این عناصر در کنار هم این اجازه را به معماران می‎دهند تا ساختمان‎های زیبا و مفید به وجود بیاورند. به بیان بهتر، اصول زیبایی‎شناسی به اضافه جنبه‎های ساختاری به ساختن یک ساختمان موفق کمک می‎کند.

موضوع معماری درباره فضاست. تعاريف مختلفي كه تاكنون از معماري ارائه شده است، که اغلب به گونه‌اي بر اهميت فضا در معماري تاكيد مي‌كنند، بطوري‌كه وجه مشترك بسياري از اين تعاريف، در تعريف معماري به عنوان فن سازماندهي فضا است. به عبارت ديگر موضوع اصلي معماري اين است كه چگونه فضا را با استفاده از انواع مصالح و روش‎هاي مختلف، به طور خلاق سازماندهي كنيم.

از ديدگاه اگوست پره(Auguste Perret) ، معماري هنر سازماندهي فضاست و اين هنر از راه ساختمان بيان مي‌شود.

ادوارد ميلر اپژوكوم (Edvard Miller Upjokom) نيز معماري را هنر ساختن، و هدف كلي آن را محصور كردن فضا براي استفاده بشر تعريف مي‌كند.

به گفته لامونت مور (Lamont Moore) نيز معماری هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است.

فرانک لویدرایت:

  • بین چیز (معماری) غیرعادی و زیبا فرق بگذار و خوی تحلیل گری پیدا کن.
  • فکرت را بر روی چیزهای ساده متمرکز کن.
  • از شرکت در مسابقات دوری کن، مگر به قصد تفنن.
  • هرگز نقشه فروش نشو، معماری شغلی است که باید صاحبش را پیدا کند.
  • سعی کن کتاب طبیعت را مطالعه کنی.
معماری مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف آذربایجان
مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف آذربایجان

اولين تعريف معماري که در دايره المعارف معماري بدان استناد ميشود و تعريف دانشگاهي محسوب ميشود. متعلق به جان راسکين ميباشد. که در کتاب هفت مشعل معماري خود معماري را چنين تعريف کرده است :

معماري هنر افراشتن و اراستن بنا به توسط انسان است .

که سيما و منظر ان به سلامت رواني و دماغي انسان. نيرو و سرور ميبخشد و بيشتر از آن که بر عملکرد و کاربري تاکيد کند، بر زيبايي شناسي و مفيد بودن و جنبه ها و ديدگاهها ي معنوي تاکيد دارد معماري با نظم و انتظامي مطمئن و خارج از آشوب مربوط ميشود . داراي سازماني محکم و استوار است . داراي هندسه اي قوي است و مهم تر از همه معماري آفرينشي است که زيبايي را به نمايش ميگذارد و از يکنواختي و کسالت آوري به دور است .

تعريف ديگري که در فرهنگ معماري آمده است مربوط به ويترو ويوس معمار معروف رومي است که در طليعه ظهور مسيحيت معماري را چنين تعريف کرده است :

معماري از نظم . سازواره و ارايش و تناسبات و هماهنگي و تناسبات .قرينگي پسنديدگي و ايستادگي و اقتصاد ناشي نتيجه ميشود.

سر کريستورفر رن معمار بزرگ انگليسي در تعريف معماري گفته است :

معماري حاصل زيبايي استحکام و پايداري است و آسايش و آسودگي است.

سر هنري وتن هم در تعريف معماري سخن ويترو ويوس را تکرار ميکند :

يک ساختمان خوب سه شرط دارد محصولي در خور و سودمند باشد، داراي استحکام و پايداري باشد و مسرت بخش باشد .

دايره المعارف معماري با استناد به تعاريف فوق و تاکيد بر اين نکته که طرح و ساختار معماري حاوي معني و مفهوم وسيع تري است که فراتر از جسم و کالبد معماري قرار دارد و تعريف جامع زير را ارايه ميدهد.

معماري بايد علم و هنري تعريف شود که طراحي ساختمان را توام با کيفيت، زيبايي، هندسي و عاطفي. نيروي معنوي و روحاني، رضايتمندي انديشمندانه و پيچيديگي. سازه سالم و برنامه ريزي ساده و انواع مختلف ويژگي هاي هنري از قبيل دوام و ماندگاري مواد و مصالح مطبوع رنگ اميزي خوشايند و دلپذير و تزيينات و راستگي و پويايي و تناسبات خوب و مقياس قابل قبول و بسياري از تداعي هاي خاطره آميز و همبستگي و پيوند با سنت هاي پيشين به همراه داشته باشد .

در کتاب‎های فرهنگ واژگان و بر مبنای تاریخ معماری، نظریه معماری به عنوان تلاشی برای شناخت قوانین شاخص و رایج معماری از جنبه‎های مختلف فرمی و مفهومی و کوشش برای تدوین این اصول در قالب الگوهای آرمانی تعریف می‎شود. آرمان‎شهرهایی که توسط معماران مختلف در سده‎های گذشته طراحی شده‎اند، از جمله این تلاش‎ها به شمار می‎روند. نمونه شاخص نظریه معماری باستان که در حقیقت چندین دهه مورد استناد بود، اثر ویتروویوس با عنوان ده رساله در باب معماری است که در حدود سال‎های نخست میلادی تألیف شده است. در حقیقت کتاب‎های ویتروویوس شالوده تمامی تلاش‎هایی قرار گرفته است که قصد داشتند مبانی علمی معماری را تدوین و آن را نظام مند کنند.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه