نورپردازی باغ

این که آیا شما سیستم نورپردازی یک باغ را از ابتدا طراحی می‌کنید و یا یک حیاط کامل را می‌خواهید ایجاد کنید و یا به سادگی می‌خواهید ایده‌های خود را برای به گونه‌ای موثر و کارا در باغ خود اجرا کنید تا بتوانید در آنجا نشسته، استراحت کرده و از آب و هوای باغ خود لذت ببرید، راهنمای زیر را که در این زمینه است دنبال کنید.

میز عذاخوری همراه با لامپ های آویزان قرار گرفته روی سقف بالای آن واقع در یک باغ

چراغهای نورپردازی باغ را در کجا قرار دهیم

بهترین چیز در مورد نورپردازی در باغ این است که شما می توانید توجه را به گیاهان و مجسمه‌ها متمرکز کرده و به طور کامل از مکان‌های غیر مهمی مانند انبار، وسایل بازی و … چشم پوشی کنید. با این حال، مهم ترین نکته این است که الزاما وسایل غیر ضروری را حذف نکنید، فقط جذابترین نقاط باغ خود را روشن کنید، چرا که نور کمی به سمت تاریکی می رود و آن نقاط کمتر قابل دید هستند.

باغ خود را منطقه بندی کنید

کریس بردشاو (Chris Beardshaw)، طراح باغ و تهیه کننده تلویزیون، توصیه می کند: “اشکال مختلف نوری را که در اختیار شما قرار دارد در نظر بگیرید و باغ را به مناطقی تقسیم بندی کنید. به عنوان مثال، مسیرهای دسترسی، مسیرهای اصلی، مکان‌های منزوی و وسایل تزئینی و گیاهان همگی نیاز به روشنایی بیشتری دارند، اما برای دستیابی به بهترین نتایج نیاز به اعمال متفاوتی دارند”

نورپردازی راهروی حیاط باغ

آزمایش با یک مشعل

مت جیمز (Matt James)، کارشناس خبره‌ی طراحی باغ، توصیه می کند: “برای مشخص شدن اینکه کدام مناطق باغچه شما قرار است بیشتر روشن شوند، در شب با یک مشعل مشغول به کار شوید و با استفاده از آن وسایل مختلف مانند قطعات چوبی، مجسمه‌ها، گلدان‌ها و گیاهان را روشن کنید. همه‌ی اینها زمانی که از زوایای مختلف روشن می شوند، متفاوت خواهند بود.

درختان بلند

سعی کنید درختان، به خصوص آن‌هایی که دارای پوسته و تنه‌ای جالب هستند مانند درخت گیلاس را روشن کنید. برای ایجاد بیشترین اثر، یک لامپ ۵۰ واتی نزدیک به پایه تنه آن قرار دهید تا پرتو آن یک بازی نور و سایه را از طریق شاخه‌های درخت ایجاد کند.

از نورهای تابشی متمرکز برای برجسته کردن اشکال استفاده کنید

برای یک ایده نورپردازی جدید در باغ، سعی کنید یک نقطه تابشی متمرکز (لامپ، پروژکتور و …) در پایه یک دیوار آجری یا سنگی قرار دهید و ببینید که چگونه نور، دیوار را درخشان می‌کند و بافت آن را به آسانی برجسته می‌کند. یک ترفند مشابه با چراغ های دیواری در ارتفاع شانه (بالای دیوار) را امتحان کنید تا یک فضای امروزی و نورانی شده را بوجود آورید و از یک نقطه تا نقطه‌ای دیگر در باغ را روشن کنید.

در خارج از خانه مانند داخل خانه عمل کنید

چراغ آویز برای باغ، که معمولا روی میز ناهار خوری باغ قرار می‌گیرد، یک راه موثر برای کمک به ترکیب فضاهای داخلی خارجی باغ است، همانگونه که قرار دادن یک لامپ استاندارد (در زیر) برای استفاده در خارج از منزل در کنار صندلی های باغ انجام می‌شود.

جراغ های متصل به دیوار در کنار صندلی راحتی

باربیکیو را روشن کنید

اگر قرار به کباب کردن در باربیکیو در کنار دوستان خود را دارید، شما تنها نیاز به روشن کردن غذاخوری باغتان نخواهید داشت بلکه همچنین باید مکان پخت و پز خود را نیز روشن کنید. در این مورد، نقطه‌ای برای قرار دادن نقطه تابشی خود تعبیه کنید به گونه‌ای که بر روی کباب کن خود سایه نیندازد.

چراغ های فلورسنت: نورپردازی و امنیت فضای باغ

چراغ های فلورسنت از جمله متداول‌ترین چراغ‌های نورپردازی باغ ها هستند. اکثر طرح ها دارای لامپ های دارای رفلکتور هالوژن ۱۲ وات هستند که از انرژی کمتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل سازگار با محیط زیست هستند. برای نورافشانی و امنیت، لامپ‌های هالوژن زاویه باز انتخاب کنید، اما برای یک با یک حسگر PIR (مادون قرمز غیر فعال) که می‌تواند به صورت دستی خاموش شود، انرژی را از دست ندهید و یا ظاهر باغ‌ها را بهم نریزید.

لامپ متصل به دیوار در کنار در خانه

چراغ‌های فضای باز فیبر نوری: درخشش نرم

چراغ های فیبر نوری برای باغ‌ها نسبتا جدید هستند و یک نور محیطی نرم را پخش می‌کنند که آنها را برای برجسته کردن پله‌ها یا کف پوش مناسب می‌سازند. کیت های DIY نسبتا ارزان هستند، اگر چه از یک حرفه‌ای برای نصب آن‌ها استفاده کنید، در مقایسه با نصب چراغ‌های LED و یا چراغ‌های فلورسنت معمولی هزینه بیشتری خواهد داشت.

نورپردازی باغ‌ها از طریق انرژی خورشیدی: برای دوستداران محیط زیست

چراغ‌های خورشیدی برای این سیاره خوب هستند و برای نصب آنها نیازی به مهارت‌های فنی الکتریکی نیست. نور خورشیدی ارائه شده بسیار متنوع و مؤثر است. از لحاظ عملکرد، آنها نسبت به گزینه‌های سنتی قدرت کمتری دارند، اما این نیز به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی به سرعت تغییر می‌کند.

کریس بردشاو می‌گوید: “چراغ های ال ای دی (LED) و خورشیدی باعث ایجاد یک انقلاب در نورپردازی باغ ها شده‌اند، چرا که هر دو به طور فزاینده ای در نوع‌های بسیار گوناگون و اقتصادی و با نیاز به تعمیر و نگهداری کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته هر دو نیز در تولید نور کارایی دارند، چراغ‌های خورشیدی در حال حاضر تا شش ساعت قادر به تامین روشنایی هستند”

یکپارچه سازی نورپردازی امنیتی در باغ

چراغ‌های امنیتی مانند چراغ‌های پارکی، جریان زیادی از نور را روانه می‌کند که برای یک باغ و کسانی که از آن استفاده می‌کنند و یا آن را تماشا می‌کنند، بی نظیر است. با این حال، موقعیت مکان‌های مورد نیاز برای روشنایی امنیتی همراه با استفاده از چراغ‌های تزئینی بیشتر در باغ، نه تنها اثری زیبایی شناختی را به ارمغان می آورد، بلکه بدین وسیله به روشنایی‌ باغ نیز کمک می‌کند.

نحوه اجرای نورپردازی در باغ

چراغ‌های باغ یا به طور مستقیم از طریق منبع تغذیه یا از طریق یک ترانسفورماتور که ۱۲ یا ۲۴ ولتاژ را فراهم می‌کند، کار می‌کنند. هر دو به یک برقکار واجد شرایط نیاز دارند تا آنها را نصب کنند، اما ممکن است خودتان بعضی از ولتاژهای کم را با توجه به نوع منبع تغذیه تنظیم کنید که معمولا با یک سوکت ضد آب با RCD (کلید محافظ جان) که توسط یک متخصص . از دو نور کم نور ولتاژ بهترین است: به مراتب ایمن تر است، اتصالات بیشتری برای انتخاب وجود دارد، نصب آسان تر است، و شما می توانید اتصالات در اطراف راحت تر حرکت می کند.

فهمیدن اندازه‌ی ترانسفورماتوری که نیاز به نصب آن دارید کار آسانی است. به سادگی توان و تعداد چراغ های تکی (لامپ ها) را که می خواهید در طرح روشنایی جدید خود استفاده کنید در هم ضرب کنید. به عنوان مثال، چهار لامپ ۳۰ وات نیاز به ترانسفورماتور ۱۲۰ وات دارند. با این حال، همیشه یک ایده خوب برای ترانسفورماتور است که بزرگتر از آن چیزی است که شما محاسبه می‌کنید لازم است، بنابراین در آینده می توانید از نور بیشتر یا تعداد لامپ بیشتر بدون نیاز به ارتقاء ترانسفورماتور استفاده کنید.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه