نورپردازی فستیوال Vivid و خانه اپرای سیدنی

نمای بیرونی نورپردازی خانه اپرای سیدنی در فستیوال vivid

تاریخچه فستیوال Vivid

اپرای سیدنی یک مرکز هنرهای نمایشی چند سالنه مانند فستیوال نورپردازی vivid در سیدنی استرالیا است. اینجا یکی از ساختمان های مشهور و متمایز ساخته شده در قرن بیستم می‌باشد.

این ساختمان توسط معمار دانمارکی Jørn Utzonطراحی شده و به طور رسمی در تاریخ ۲۰ اکتبر ۱۹۷۳ پس از آنکه در سال ۱۹۵۷ Utzon به عنوان برنده رقابت طراحی بین المللی انتخاب شد، افتتاح شد. دولت ولز جنوبی جدید (New South Wales)، تحت رهبری نخست وزیر جوزف کیهیل (Joseph Cahill)، مجوز شروع کار ساخت این مجموعه را در سال ۱۹۵۸ را با اجرای طرح Utzon داد. تصمیم دولت برای ساختن طراحی Utzon تحت شرایطی که به دنبال آن بوجود آمد، از جمله هزینه های اضافی و برنامه ریزی شده و همچنین استعفای نهایی معمار تحت الشعاع قرار گرفت.

ساختمان و محوطه‌ی آن، کل نقطه‌ی Bennelong در بندر سیدنی، بین خلیج‌های سیدنی و فارم (Sydney Cove & Farm Cove) و در مجاورت باغ گیاه شناسی سلطنتی و در نزدیکی پل بندر سیدنی را اشغال می‌کنند.

اگر چه نام آن نشان دهنده‌ی یک مکان واحد است اما این ساختمان شامل سالن‌های مختلفی است که در کنار هم سالانه میزبان بیش از ۱۵۰۰ نمایش و ۱,۲ میلیون نفر تماشاچی می‌باشند. نمایش‌ها توسط هنرمندان بسیار زیادی انجام می شود، که اکثرا تحت نام سه شرکت مقیم آنجا یعنی اپرای استرالیا، شرکت تئاتر سیدنی و ارکستر سمفونیک سیدنی به فعالیت می‌پردازند. این مکان به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه‌های گردشگری در استرالیا، بیش از هشت میلیون نفر سالانه از این مکان بازدید می‌کنند و حدود ۳۵۰،۰۰۰ بازدید کننده سالانه توسط تورهای هدایت کننده به بازدید از داخل آن می‌پردازند. این ساختمان توسط اداره اپرای سیدنی که یک آژانس دولتی ایالت ولز جنوبی جدید است اداره می‌شود.

در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۷، اپرای سیدنی به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو تبدیل شد که از سال ۱۹۸۰ در فهرست ثبت املاک ملی استرالیا، از سال ۱۹۸۳ در مرکز اعتماد ملی استرالیا، از سال ۲۰۰۰ در فهرست میراث فرهنگی استرالیا، از سال ۲۰۰۳ در فهرست میراث فرهنگی ولز جنوبی جدید و از سال ۲۰۰۵ در فهرست میراث ملی استرالیا ثبت شده است.

این ساختمان جاذبه و محبوبت خود را بیشتر به علت طراحی بادبانی شکل آن بدست آورده است. در کنار طرح بادبانی شکل آن نورپردازی این بادبان‌ها نیز جلوه‌ی ویژه‌ای به این بنا می‌دهد.

نمای بیرونی نورپردازی خانه اپرای سیدنی در فستیوال vivid

نورپردازی

طبق گفته‌ی فیلبی لوییس (Philby Lewis)، مدیر فنی خانه اپرای سیدنی، برای انجام نورپردازی معمولا دو روش انجام می‌شود :

اولین روش که نسبتا روش ساده‌تری است شامل قرار دادن ژل های رنگی در بالای چراغ‌های سفید موجود است که هر شب بادبان‌های ساختمان را برجسته می‌کنند. البته این هنوز یک فرایند پیچیده است که متخصص را برای نصب تجهیزات و کلیدها برای دسترسی به قطب های نور موجود درگیر می‌کند. این روش فقط برای نورپردازی کارهای تک رنگ بدون هیچگونه متن یا علامت بخصوصی مناسب است. نمونه ای از این کار در اوایل سال جاری انجام شد که بادبان‌ها را برای آگاهی از اوتیسم به رنگ آبی نورپردازی کردیم.

دومین روش نیز برای نورپردازی فستیوال Vivid ، طرح رنگ پرچم فرانسه بر روی بادبان‌ها استفاده شد. این روش شامل استفاده از چندین پروژکتور قدرتمند با استفاده از نرم افزار تخصصی است تا نه تنها پروژکتورها را به هم متصل کند به طوری که تصاویر دقیقا در بالای یکدیگر قرار بگیرند، بلکه برای بریدن تصاویر به شکل بادبان های اپرای سیدنی نیز می باشد. هنگام استفاده از محتوای ویدئویی در جشنواره‌ای مثل فستیوال Vivid، این نورپردازی یک فرایند بسیار پیچیده است. معمولا این کار از طریق(OPT) هایی در طرف دیگر اسکله انجام می شود. این دقیقا همان تکنولوژی است که شما ممکن است در سایر طرحهای سبک Vivid مانند خانه گمرک یا موزه هنرهای معاصر (هر دو در استرالیا) دیده باشید، ما فقط باید از پروژکتورهای بزرگتری استفاده کنیم و بیشتر آنها برای نورپردازی فاصله‌دار استفاده می‌شوند.

نمای بیرونی نورپردازی خانه اپرای سیدنی در فستیوال vivid

نورپردازی فستیوال Vivid

هر ساله، بهترین نشانه‌های شهر سیدنی از ساختارهای استعماری زرق و برق دار به طرح‌هایی برای نمایش نور باورنکردنی به عنوان بخشی از فستیوال نورپردازی Vivid سیدنی تبدیل می‌شوند که همیشه در اطراف اپرای سیدنی به عنوان نقطه‌ی مرکزی این واقعه ساخته شده اند. Vivid سال ۲۰۱۹ بزرگتر از همیشه است، اما از این جهت نیز مهم است زیرا اولین بار است که نورپردازی ساختمان توسط یک خدمه تمام استرالیایی انجام شده است.

این ترکیبی دقیق از هنر، ریاضی و علم است که به ایجاد نمایش نورپردازی زیبا در فستیوال Vivid سیدنی ختم می‌شود. همه چیز از موزه هنرهای معاصر، از اپرای سیدنی، خانه گمرک و … را به رویای یک نقاش نورپرداز تبدیل می‌کند.

های تران (Hai Tran) رئیس فناوری گروه Spinifex است. Spinifex به عنوان اولین تیم تمام استرالیایی شناخته شده است تا نورپردازی خانه‌ی اپرا را برای فستیوال نورپردازی Vivid امسال به ارمغان بیاورد، و های تران می‌داند که چه افتخاری نصیب او شده است.

او می‌گوید : “بسیار جالب است که ترکیبی از تعداد بسیار زیادی تصاویر ظریف وجود دارد که باید برای رسیدن به تمام بوم مدنظر اجرا شوند” “به طور معمول شما یک نور را از یک نقطه به یک صفحه‌ی صاف تصویر می‌کنید، اما دور تا دور خانه‌ی اپرا منحنی شکل است، بنابراین ما باید پیچ و تاب‌های زیادی روی کار انجام دهیم”

۱۷ پروژکتور بزرگ در خانه اپرای سیدنی برای نورپردازی فستیوال Vivid سیدنی به کار رفته است‌، به همراه موضوعی که حول آن اجرا می‌شوند. برای رسیدن به رنگ‌های درست مطابق با آنچه مردم به صورت زنده می‌خواهند، های تران و تیم او بر روی یک پروژه‌ی ۱۵ دقیقه‌ای شامل رنگ‌های زیبا و بیشمار و الگوها و تصاویر متنوع برای نمایش بر روی بادبان های شکوهمند ساختمان کار می کردند. با این وجود که این کار یک پروژه‌ی بسیار ظریف است، آن‌ها اطمینان حاصل کردند که برای اولین بار این کار درست انجام ‌شود.

“ما با یک مدل ساختمان شروع می‌کنیم و معمولا باید با لیزر ساختمان را اسکن کرده و مدل را بدست می‌آوریم زیرا ساختمان‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند. ۱۵ نفر بر روی این کار می‌کنند تا به درستی این کار اسکن ساختمان انجام شود. آن‌ها از بهترین مدل‌های ۳D استفاده می‌کنند تا تمام جزئیات بادبان‌ها را اجرا کنند.”

های تران همچنین می‌گوید :”هنگامی که همه این کارها را انجام می‌دهیم، ما آن را بر اساس شکل ساختمان نقشه می‌کنیم. ما باید نمایش نورپردازی را با ۱۷ پروژکتور با عرض ۶۰۰۰ پیکسل به گونه‌ای تاب بدهیم که تمام جزئیات بادبان‌ها به خوبی اجرا شوند. ما بر روی یک حجم زیاد و تاب دار مشغول به کار هستیم تا بتوانیم بومی را که روی آن کار می کنیم، بسازیم. ما باید برای همه تنظیمات جزئیات را در نظر بگیریم. هر پروژکتور فقط بخشی از بادبان را پوشش می‌دهد، بنابراین پروژکتورهای بعدی برای اتمام کار باید با دیگری ترکیب شوند.”

فقط یکی از پروژکتورهایی که بادبانهای اپرا را روشن می‌کند، ارزش آن چندصد هزار دلار است و هزینه‌ی لامپ ها که تقریبا هر شب جایگزین می‌شوند هزاران دلار می‌باشد. این‌ها یک پروژکتور سینمای خانگی معمولی نیستند.

“امشب، بادبان‌ها دوباره برای فستیوال نورپردازی Vivid روشن می‌شوند و به مدت دو هفته روشن می‌مانند. برای اطمینان از اینکه هیچ مشکلی در هنگام اجرای اصلی اتفاق نیقتد، تیم Spinifex شبانه‌ کار می‌کنند تا نورپردازی های نهایی را روی بادبان‌ها آزمایش کنند تا دیده شود آیا باید تنظیمات لحظه آخری بر روی پروژکتور انجام شود یا نه.”

“ما هر ۱۷ پروژکتور را در آن نقاطی که مشخص کرده بودیم نصب کردیم و سپس برای انجام نمایش نورپردازی روشنشان کردیم.”

“و در آخر نیز ما از نرم افزار pr-evisualisation برای نشان دادن فاصله‌های دقیق بین پروژکتورها و بادبان‌ها استفاده کردیم. این همانند مدلسازی‌هایی است که در یک فیلم انجام می‌شود. ما دقیقا همین کار را با این ساختمان باورنکردنی انجام دادیم”

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه