نورپردازی منازل امروزی و تاثیرات آن بر زندگی

نورپردازی منازل امروزی

نوع نورپردازی منازل به علت آرامشی که در روح و روان افراد ایجاد می کند یکی از موارد مهم و قابل اهمیت در معماری به حساب می آید .

زندگی امروز در هر نقطه و مکانی که باشد باز هم نیازمند مکانی خصوصی و متعلق به خود است زیرا ما انسانها زمان بیشتر تنهایی خود را در آنجا سپری می کنیم . بنابراین هر شخصی می داند به چه محیطی بیشتر تمایل دارد و ضروری است تا فضای زندگی خود را با همان سلیقه ذاتی خود چیدمان کند . به همین جهت گفتگویی را با ( محبوبه تحقیقی بیدل– طراح معماری داخلی ) در خصوص ترکیب نورهای مختلف در فضاهای متفاوت انجام دادیم که با هم مرور می کنیم :

این کارشناس دیدگاه خود را در خصوص نورپردازی اتاق نشیمن اینگونه بیان می کند : چون معمولا افراد خانواده از این مکان برای دور هم نشستن و تماشای تلوزیون استفاده می کنند و به همین دلیل استفاده از نورهای گرم نظیر نور لامپهای معمولی یا لامپ هالوژن توصیه می شود البته در صورتی که قرار باشد از لامپهای کم مصرف استفاده شود توصیه بر این است تا لامپ با نور گرم به کار رفته شود .

وی افزود : محل نصب چراغ های نورپردازی در منازل باید به گونه ای باشد که انعکاس نور چراغ بر روی صفحه تلویزیون میزان دید را کاهش ندهد و مقدار شدت روشنایی متوسط بهتر است بین ۱۰۰ – ۲۰۰ باشد . از سویی اگر دکوراسیون منزل شامل المانهای کلاسیک یا رنگ چوب نظیر مبل استیل ، کف پارکت و امثال این باشد ، شدت نور پایین و نورهای نیمه مستقیم توصیه می شود و در مورد خانه هایی با مبلمان مدرن شدت نور بیشتر و نور غیر مستقیم مناسب است .

در منازل ایرانی یکی از قسمتهایی که از لحاظ نورپردازی و تهویه ، مهم به نظر می رسد ، آشپزخانه است زیرا بر اساس سنت دیرینه ای که این مرز و بوم داشته زنان ایران زمین وقت زیادی را برای آماده سازی غذا در این مکان صرف میکردند . بنابراین با توجه به تغییر نوع زندگی ، طراحی خاص آن همواره مورد توجه معماران قرار گرفته است . این کارشناس معماری در این مورد معتقد است :

آشپزخانه منازل فضایی است که هم به نورپردازی عمومی جهت فضای کار نیاز دارد و هم روشنایی دکوراتیو در آن ضروری است . از این رو استفاده از لامپهای فشرده و کم مصرف توصیه می شود . در واقع با وجود وسایلی که حرارت تولید می کنند استفاده از هالوژن ها باعث انتشار مقدار زیادی حرارت در محیط آشپزخانه می شود که با توجه به فرهنگ ایرانی ساعات زیادی از روز در این مکان سپری می شود و لازم است از لامپهای مهتابی یا فلورسنت در زیر کابینت استفاده کرد . این نوع لامپ ها به علت نور سفید و کافی برای کار بسیار مناسب بوده و به علت کم مصرف بودن و راندمان بالا می توان آنها را در طول شب روشن گذاشت تا در صورتی که افراد بخواهند نیمه شب وارد آشپزخانه شوند بدون نیاز به روشن کردن چراغ اصلی از روشنایی کم ناشی از این لامپ ها استفاده کنند .

این طراح معماری داخلی در ادامه این گفتگو راهکاری را برای کاهش هزینه ها در طراحی داخلی پیشنهاد کرد و افزود : بر خلاف تصور عموم مردم از طراحی داخلی که معمولا با هزینه های هنگفت روبرو می شوند می توان با مطالعه ، تحقیق و پرس و جو از اهل فن و با انتخاب صحیح رنگ ، نور و فرم در فضاهای داخلی خانه ا ین هزینه ها را کاهش داد تا بهترین محیط را به منظور شادابی و تقویت روح ایجاد کرد . ولی مسئله ای که بیشتر از همه چیز در دکوراسیون برای یک طراح مهم به نظر می رسد ، تناسب روحیات و فرهنگ اعضای خانواده با نوع دکوراسیونی است که برای آنها می توان تهیه کرد . بدیهی است که شخص با پشت سر گذاشتن استرس ها و مشغله های فراوان کاری روزانه ، زمانی که وارد منزل می شود احتیاج به محیطی دارد که اولاً در آن احساس آرامش و امنیت کند و مسئله زیبایی شناسی در مرحله بعدی قرار دارد . یک طراح داخلی با جلسات مشاوره ای که در ابتدا با تک تک اعضای خانواده دارد ، با توجه به نیازها وروحیات آنها سعی می کند فضایی را با استفاده تکنیک های نورپردازی منازل طراحی کند که در قدم اول آرامش و آسایش و در قدم بعدی فضای دلنشین و زیبا را برای تمام افراد خانواده به همراه داشته باشد . این کارشناس در خصوص اهمیت طراحی داخلی در گذشته ایران اینگونه بیان داشت : با توجه به مدارک و بناهای موجود از قدیم ، ما کاملا متوجه این موضوع می شوم که معماران قدیم ایران به جزئیات روابط در طراحی داخلی بنا توجه فراوان داشته اند . قرار دادن اندرونی و بیرونی ، گذاشتن فضایی در مقابل در ورودی به طوری که مهمان در هنگام ورود صحن خانه را نمی دید و نکات ریز دیگر که در قدیم به آنها توجه فراوان می شده و متاسفانه امروزه با کوچک شدن منازل و کم لطفی بعضی از معماران ما کمتر شاهد این نکات دقیق و ظریف هستیم .

منبع : روزنامه پیام ساختمان و تاسیسات

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه