پنل خورشیدی دو طرفه و آن چه باید در مورد آن بدانید

پنل خورشیدی دو طرفه

در صنعت انرژی خورشیدی محصول نسبتا جدیدی تولید شده است که به آن پنل خورشیدی دو طرفه می گویند. این پنل می تواند انرژی خورشیدی را از دو طرف خود یعنی از جلو و پشت جذب کند و آن را به برق تبدیل کند.

پنل های خورشیدی دو طرفه چیست؟

پنل های خورشیدی نسل قبل فقط از یک سمت قادر بودند انرژی خورشیدی را جذب کنند و نمی توانستند نوری که از زمین به طرف دیگر آن ها می خورد را جذب کنند اما در نسل جدید این موضوع صادق نیست زیرا در دو طرف این پنل ها، سلول خورشیدی قرار دارد و این پنل ها قادر هستند نور را از دو طرف پنل جذب کنند و از نوری که به زمین و یا مواد دیگر خورده و منعکس شده به طرف دیگر پنل، انرژی خورشیدی را گرفته و آن را به برق تبدیل کند.

پنل های خورشیدی دو طرفه می توانند در بعضی از خانه های مسکونی خاص به عنوان سایبان و همچنین یک سیستم مولد برق، بسیار موثر باشد اما برای بیشتر صاحب خانه ها که پنل ها را روی پشت بام خانه خود نصب می کنند، پنل های طرفه کاربردی ندارند زیرا نوری به پشت آن منعکس نمی شود.

پنل های خورشیدی دو طرفه برای استفاده تجاری و مالی بهترین گزینه می باشد و باید این پنل ها را در جایی مرتفع و نسبت به سطح زمین زاویه دار نصب شود تا اینکه نور به پشت این پنل ها بخورد و از انرژی خورشیدی که به پشت این پنل ها می خورد بتوان استفاده کرد و بازدهی این پنل ها را افزایش داد.

طراحی پنل خورشیدی دو طرفه

طراحی پنل های خورشیدی دو طرفه نسبت به پنل های خورشیدی عادی متفاوت است. این نوع پنل ها هم مانند پنل های عادیهم از نوع منو کریستال و هم از نوع پلی کریستال هست.

پنل های دو طرفه بسیار نازک هستند و همچنین ماژول های آن بین لایه ای شفاف قرار میگیرد تا نور از بین آن عبور کرده و به سطح زمین بخورد و باز منعکس شود به خود پنل و این نیز باعث بالا بردن راندمان این نوع پنل می شود.

پنل های خورشیدی دو طرفه استفاده شده روی زمین
پنل های خورشیدی دو طرفه استفاده شده روی زمین

موارد استفاده برای برنامه کاربردی و تجاری

یکی از ایده آل ترین موارد استفاده از پنل های خورشیدی دو طرفه هنگامی می باشد که سیستم خورشیدی قابلیت ردیاب خورشید را داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر از پنل هایی که خورشید را ردیابی می کنند و سلول فتوولتائیک متمرکز کلیک کنید.

طی تحقیقات انجام شده پنل های خورشیدی دو طرفه به میزارن ۱۱ درصد بازدهی بیشتری نسبت به پنل های خورشیدی معمولی دارد که روی زمین نصب شده اند و همچنین اگر پنل های خورشیدی دو طرفه به سیستم ردیابی خورشید مجهز شود این میزان می تواند به ۲۷ درصد بازدهی بیشتر برسد.

این نوع پنل ها می توانند در سیستم های خورشیدی که بصورت گسترده و بزرگ هستند هم استفاده شوند و از نور منعکس شده از سطح زمین استفاده بهینه تری برای تولید برق انجام نمایند. البته میزان نور منعکس شده بسیار بستگی به سطح زمینی دارد که این پنل ها روی آن قرار می گیرد برای مثال اگر سطح زمین روشن باشد مانند ماسه، نور بازتاب شده بیشتر می باشد و منجر به افزایش راندمان می شود ولی اگر سطح تیره تر باشد مانند آسفالت، نور بازتابی کمتر می شود و انرژی خورشیدی کمتر دریافت می شود و تولید برق کمتری صورت می گیرد.

آیا می توانید پنل های خورشیدی دو طرفه را برای مجتمع های مسکونی استفاده کرد؟

به طور کلی، پنل های خورشیدی دو طرفه برای کاربری مسکونی مناسب نیستند زیرا بیشتر روی پشت بام ها نصب می شوند و امکان استفاده از نور منعکس شده نیست همچنین قیمت آن ها نیز بیشتر از پنل های نسل گذشته می باشد اما این نوع پنل ها را برای کاربری بزرگتر نظیر نیروگاه های خورشدیدی بسیار مناسب است و می تواند از نور منعکس شده به پشت خود استفاده کند و راندمان افزایش یابد.

اما باید به این نکته توجه داشت که پنل های خورشیدی دو طرفه نیز می تواند برای کاربری مسکونی خاص استفاده شود و حتی به عنوان سقفی موقت و سایبان برای جا های خاصی از ساختمان استفاده شود چون علاوه بر تولید برق، سایه ای را برای استفاده در اختیار قرار می دهد.

سایبان و سازه ساخته شده توسط پنل های خورشیدی دوطرفه
سایبان و سازه ساخته شده توسط پنل های خورشیدی دوطرفه

شرکت شمیم اندیشه طراح سیستم های خورشیدی ارائه دهنده انواع پنل های خورشیدی از برند های معتبر جهان می باشد. برای اطلاعات بیشتر از سیستم های خورشیدی می توانید کلیک کنید یا با دفتر مرکزی تماس حاصل فرمایید.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

3.5/5 - (2 امتیاز)
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه