شاخص نمود رنگ (CRI) و رابطه آن با روشنایی

توت فرنگی زیر دو منبع نوری با شاخص نمود رنگ متفاوت

نوع لامپی که شما شما در خانه از آن استفاده می کنید می تواند تأثیر چشمگیری در شکل ظاهری اتاق داشته باشد  و این اغلب به موضوعی معروف است که به عنوان شاخص نمود رنگ شناخته می شود. این شاخص که به آن شاخص نمود رنگ (CRI) نیز گفته می شود، توانایی منبع نور برای نشان دادن رنگ اجسام مختلف را در مقایسه با یک منبع نور طبیعی مانند نور خورشید که از طریق پنجره ها به اتاق ورود میکند، اندازه گیری می کند.

بنابراین، شاخص نمود رنگ (CRI) چیست؟ به بیان ساده، شاخص نمود رنگ (CRI) اندازه گیری نور به نسبت تأثیر آن بر ظاهر رنگ ها است.

این محدوده و میزان نور کافی می تواند به دمای نور نیز بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، دمای نور می تواند از نور مادون قرمز گرفته تا نور ماورا بنفش را شامل شود. به طور ایده آل، هدف شما این است که از میزان نوری استفاده کنید که بسته به نیاز شما اتاق را به بهترین حالت روشن کند.

به تفاوت وضوح رنگ سیب ها زیر منابع نوری با شاخص نمود رنگ های متفاوت دقت کنید

درک نمودار شاخص نمود رنگ (CRI)

هر نوع روشنایی جای خاص خود را در نموداری به نام  نمودار شاخص نمود رنگ دارد.

این نمودار مقیاسی از 0 تا 100 را دارد،  بسته به اینکه با چه دقت می توان منبع نوری را داشت که با مرجعی مانند نور خورشید مطابقت داشته باشد ( که بتوان رنگ های مختلف را از هم تشخیص داد ).

به طور کلی، لامپ هایی که در سمت بالاتر نمودار قرار دارند، ترسیم رنگ دقیق تری از اشیا اطراف خود ایجاد می کنند. این می تواند برای استفاده در مواردی مانند عکاسی یا نورپردازی انجام شده در محیط موزه بسیار حیاتی باشد. اما همچنان می تواند برای شما و خانه تان نیز تأثیر بگذارد.  بهتر است لامپ هایی را انتخاب کنید که محیط اطراف شما را واضح، روشن و شبیه به حالتی کند که انگار اجسام در فضای طبیعی و بیرونی و تحت از نور طبیعی هستند.

شاخص نمود رنگ (CRI) و لامپ های ال ای دی (LED)

اخیراً به دلیل معیار کم مصرف بودن و داشتن نور درخشان، محبوبیت لامپهای ال ای دی (LED) افزایش یافته است. از نظر شاخص نمود رنگ ال ای دی (LED) ها، حدود نمره 80 تا 90 را در نمودار کسب می کنند.در نتیجه یک اتاق روشن تر داریم، اما با نور طبیعی و دقیق تر.

 برخلاف نور فلورسنت که می تواند ظاهری غیرطبیعی ایجاد کند، LED ها برای محیط های داخلی مناسب تر هستند. گذشته از شاخص نمود رنگ، میزان شار نوری یا نور واقعی تولید شده نیز در کارامدی کلی لامپهای ال ای دی (LED)  نقش مهمی دارند.

در نظر گرفتن شاخص نمود رنگ برای وسایل نورپردازی

زمانی که نوبت به انتخاب لامپ های مناسب برای خانه می رسد، شاخص نمود رنگ (CRI) برای روشنایی خانه نقش مهمی دارد. شما می خواهید رنگها جذاب و تند به نظر برسند تا دکور، رنگ آمیزی و اثاث منزل شما به بهترین شکل ممکن باشند. انتخاب لامپی با شاخص نمود رنگ (CRI) مناسب ممکن است بر بینایی شما هنگام انجام کار خاصی مانند خواندن کتاب، تماشای تلویزیون یا تهیه غذا در آشپزخانه  تأثیر بگذارد.

مقیاس شاخص نمود رنگ (CRI) وقتی رایج تر میشود که کاربرد لامپ های ال ای دی (LED) در خانه ها رواج پیدا کند. بسیاری از تولیدکنندگان لامپ های مدرن،  بخشی از اطلاعات آن محصول را بر روی بسته بندی قرار می دهند تا مصرف کنندگان خصوصیات لامپ را بدانند. این حقایق باید میزان شاخص نمود رنگ، میزان شار نوری خروجی، توان و معیارهای بهره وری را نشان دهند. روشنایی را انتخاب کنید که میزان شاخص نمود رنگ (CRI) بالاتری داشته باشد تا مطمئن باشید دقیق ترین تصویر رنگی را که ممکن است (واقعی و طبیعی تر است )را در خانه خود دریافت می کنید.

وضوح توت فرنگی ها زیر دو منبع نوری با شاخص نمود رنگ متفاوت

خط پایین شاخص نمود رنگ (CRI)

هنگامی که نور مناسب برای خانه خود انتخاب می کنید، موارد بسیاری وجود دارند که باید در نظر بگیرید. قطعا  بهره وری انرژی و اینکه چند ساعت از هر لامپ استفاده خواهید کرد مهم است. بررسی مقیاس شاخص نمود رنگ (CRI) همچنین می تواند اطمینان حاصل کند که محیط شما روشن تر، شفاف تر و پر از رنگ های بی نقص است.  نورپردازی با لامپ های ال ای دی (LED) قطعا انتخاب هوشمندانه ای است و آنها امروزه از هر زمان دیگری مقرون به صرفه هستند. گفتنی است که تعداد تولیدکنندگانی که به سمت سبک ال ای دی (LED) حرکت کرده اند، افزایش یافته است، که این بدان معناست که شما می توانید از مزایای رتبه بندی شاخص نمود رنگ بهره مند شوید.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

5/5 - (1 امتیاز)
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه