طراح نورپردازی و اهمیت استفاده از آن

بعضی از سوالات مهم باید در هنگام برنامه‌ریزی یک پروژه جدید مورد توجه قرار گیرند، به ویژه: آیا نور “خوب” برای پروژه شما اهمیت دارد؟ طراحی نورپردازی خوب و چگونگی دستیابی به آن چیست؟

نور یک ابزار فنی شگفت آور است که نیاز به تسلط بر رشته های متنوع و دائما در حال تغییر دارد. یک عمل طراحی نورپردازی هنر، علوم و کسب و کار طراحی و اجرای نور را به مراتب فراتر از مسائل معمول در هم آمیخته و یکی می‌کند.

نورپردازی داخل یک ساختمان با استفاده از لامپ های آبی رنگ

طراحان نورپردازی به عنوان بخشی از یک تیم طراحی کار می‌کنند و مانند معماران هزینه‌ای را برای خدمات خود دریافت می‌کنند. طراحان حرفه ای نورپردازی تکنیک های حساس فنی و حساس طراحی پروژه های معماری و منظره را به نمایش می‌گذارند. اما خدمات ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنند می‌تواند موفقیت یک پروژه را تضمین کند و بنابراین تاثیر هزینه‌هایی که در قبال خدمات آنها پرداخته شده است را موثر کند.

یک مالک یا طراح پروژه ممکن است از مزایایی که مشاور مستقل نورپردازی می‌تواند به فرایندهای طراحی و ساخت بدهد آگاه نباشد. به عنوان مثال: تفاوت بین خدمات ارائه شده توسط یک متخصص نورپردازی در مقابل یک مهندس برق یا طراح داخلی چیست؟ مهندس برق چراغ‌ها را روشن کرد زیرا بخشی از سیستم الکتریکی بود، و طراح داخلی تجهیزات نورپردازی تزئینی را انتخاب کرد. پس چه چیزی در ایجاد یک حرفه‌ا‌ی که مختص به نورپردازی است تغییر کرده است؟

تکنولوژی

تکنولوژی‌های تجهیزات نورپردازی و کنترل با سرعت نور در حال توسعه هستند: صدها محصول جدید سالانه به بازار معرفی می‌شوند. برای ارائه راه حل‌های مناسب طراحی که از فناوری‌های جدید و ارزان قیمت استفاده می‌کنند، متخصصین نورپردازی باید به طور مداوم اطلاعات و نمونه‌های محصول‌ها را از صدها تولید کننده به روز کنند. بنابراین مشتری یک طراح نورپردازی را براساس تحقیق و تخصص و بدون درگیر شدن خود در آن از متخصصان دریافت می‌کنند.

تکنیک

نورپردازی شریک معماری در طراحی است. نور تا زمانی که به یک شی یا سطح برخورد نکند، نامرئی است. و این وسیله به “هنرمند” نورپردازی توانایی ایجاد سلسله مراتب، دینامیک و خلق و خوی را می‌دهد. طراحی نورپردازی به گسترشی خلاقانه از طراحی معماری، بهبود دید، تکمیل فرم، برنامه و رنگ تبدیل شده است. تجربه و البته استعداد، الگوهایی از نور را ایجاد می‌کند که از اهداف پروژه‌های کلان به صورت یکپارچه پشتیبانی می‌کند.

تحصیلات طراح نورپردازی

دانستن فیزیک، اپتیک، برق، ارگونومی، مدیریت، کدها، مسائل زیست محیطی، ساخت و ساز، بینش و هنر طراحی، برای ایجاد راه حل‌های نورپردازی عالی ضروری است. متخصصان نورپردازی باید متکی به خود باشند و مداوم در حال یادگیری باشند تا بهترین خدمات ممکن را ارائه دهند. آنها این کار را از راه‌های مختلفی از جمله شبکه سازی، خواندن مجلات تجاری و نشریات، شرکت کردن و ارائه سمینارها انجام می‌دهند. این نوع از بده بستان‌ها، همراه با رقابت سالم، حرفه را به طور کلی رو به جلو به پیش می‌برد.

کنترل هزینه تجهیزات

طراحان نورپردازی می‌توانند طرح‌هایی را برای برآورده شدن بودجه ارائه دهند، اما بیشتر برای ایجاد بودجه مفید هستند. آنها تجهیزات را از تولید کنندگان متعدد برای کمک به حفظ رقابت‌ها پیشنهاد می‌کنند و تجهیزات و تکنیک‌های نورپردازی را برای کاهش هزینه‌های نصب انتخاب می‌کنند. مشارکت آنها رقابت را ارتقا می‌بخشد. با این حال، برخی از وسایل نورپردازی، سفارشی ساز هستند که در این صورت ممکن است قیمت آن از سازنده‌اش در ابتدا به دست آمده باشد. قیمت گذاری واحد در طول توسعه طراحی می تواند با قیمت گذاری واحد از پیمانکاران مناقصه مقایسه شود تا ناهنجاری‌های مربوط به قیمت مشخص شود. طراح ممکن است به توزیع کنندگان توصیه کند تا پیشنهادات رقابتی اضافی را تهیه کنند. در نهایت، طراح با نماینده مالک و پیمانکاران برای دستیابی به اهداف بودجه بدون ایجاد کمی و کاستی در طراحی کار می‌کند.

کنترل هزینه عملیات

کاهش هزینه‌های عملیاتی مالک می‌تواند بخش مهمی از تصمیمات طراحی باشد و این اقدامات اغلب به زیبایی و عمق پروژه سود می‌رساند. تجزیه و تحلیل هزینه چرخه، بازگشت سرمایه گذاری اولیه را با استفاده از تکنیک‌های مختلف مقایسه می‌کند. اغلب، هزینه‌ها را می‌توان به سادگی و با کاهش فضاهایی که نور اضافی می‌گیرند کم کرد. ده ها، اگر نه صدها راه وجود دارد که یک طراح حرفه ای می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و پروژه را بهبود بخشد. بهبود بازتاب سطوح (به عنوان مثال، انتخاب رنگ‌های سبکتر برای دیوارها و فرش‌ها یا جایگزینی کاشی‌های تیره و چرک سقف) می‌تواند به کاهش تجهیزات نورپردازی و هزینه‌های عملیاتی کمک کند. نقاط نور افشانی انتخابی اغلب کلید خریدهای خرده است. استفاده از روشنایی روزانه به جای روشنایی الکتریکی موجب صرفه جویی در انرژی و ارتباطی رضایت بخش به جهان خارج می‌شود.

هزینه‌های افراد طراح نورپردازی

کیفیت نور در بسیاری از افراد تاثیر می‌گذارد. مطالعات علمی جدید نشان می‌دهد چگونه نور تاثیر بر فروش، بهره‌وری کارکنان اداری، تعیین مسیر و امنیت را نشان می‌دهد. طراحان نورپردازی از این مسائل و تکنیک‌های مورد نیاز برای دستیابی به نتایج آگاه هستند. هزینه‌های نورپردازی ضعیف که به ندرت با محیط سازگار است، در مناطقی که فاکتور “افراد” اهمیت دارد، مهم است.

هزینه‌های زیبایی شناسی

مهارت فنی را می‌توان یاد گرفت، اما استعداد را نمی‌توان. معماران می‌دانند که ارزیابی ارزش افزوده برای طراحی درخشان و خلاق دشوار است و بستگی به قدرشناسی تصمیم گیرندگان دارد. با این حال، تفاوت بین یک طراحی نورپردازی صحیح و یکی که معماری را به کامل ترین شکل آن یا حتی بیشتر به ارمغان می آورد، بیشتر احساس می شود از نظر فکری آشکار می‌شود. هنگامی که عوامل هزینه در بازی قرار می‌گیرند، مزایای قابل قبولی در طراحی حرفه‌ای وجود دارد. بنابراین، چگونه یک طراح حرفه‌ای نور را شناسایی کرد؟ به این صورت که برای هر متخصصی که برای ارائه خدماتی استخدام شده مدارک مشخصی وجود دارد که به اطمینان از کیفیت کار کمک می‌کند.

چگونه یک “طراح نورپردازی” را انتخاب کنیم

هر کسی که کارت شغلش را دارد می‌تواند خود را یک طراح روشنایی بخواند. طراحان سیستم‌های الکتریکی، پیمانکاران برق، توزیع کنندگان برق، نمایندگان فروش و خرده فروشان از این عنوان استفاده می‌کنند.

راه‌هایی برای شناسایی مشاور تمام وقت، مستقل و حرفه‌ای نورپردازی وجود دارد. اگر طرح یک پروژه مهم است، افراد در کنترل طراحی و مشخصات نورپردازی باید در یک یا چند برنامه نورپردازی و انجمن هایی مانند IALD و CLD باشند.

اعضای حرفه‌ای و وابسته IALD

انجمن بین المللی طراحان نورپردازی (IALD) در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد تا متخصصان طراحی مستقل نورپردازی را به رسمیت بشناسد و نورپردازی عالی را ترویج دهد. عضویت حرفه‌ای این انجمن محدود به طراحان با تجربه است و مشروط به نمونه کارهای متقاضی است. اعضای IALD باید از قوانین اخلاقی پیروی کنند و تجهیزات نورپردازی را نصب نکنند یا به فروش نرسانند. اعضای IALD در بسیاری از سازه های شناخته شده جهان کار کرده‌اند. بر اساس بیش از ۱۲۰۰ عضو در سراسر جهان، نقش IALD تعیین بالاترین استانداردها در حرفه طراحی نورپردازی و پیشرفت طراحی نورپردازی در محیط می‌باشد.

CLD (Certified Lighting Designer)، طراح نورپردازی دارای گواهی

در سال ۲۰۱۰، یک نیروی کاری بین المللی با هدف شناسایی اینکه چگونه اعتبارنامه‌های حرفه‌ای بالقوه یا یک گواهی تکمیلی می‌تواند به کار حرفه‌ای نورپردازی در مقیاس جهانی منجر شود، بوجود آمده است. پس از سالها تحقیق از طریق نظرسنجی، مصاحبه و جلسات درون این کارگروه، منتج به این شد که در صنعت نورپردازی، یک نیاز فوری برای صدور گواهینامه حرفه‌ای وجود دارد که باید در سطح جهانی شناخته شده باشد.

صدور گواهینامه مبتنی بر شواهد است که در آن صلاحیت متقاضی در هفت حوزه عملیاتی ذکر می‌شود. این هفت حوزه توسط بررسی‌های جامع و تحقیق بین المللی شناسایی شد. در مصاحبه‌ها و جلسات بعدی روشن شد که این حوزه ها جوهر طراحی نورپردازی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. این هفت دامنه عمل طراحی نورپردازی در معماری را توصیف می‌کنند و استانداردهای قابل اندازه‌گیری را در برابر متقاضیان تعیین می‌کند.

برنامه‌های جوایز طراحی نورپردازی

این صنعت هر ساله از طریق برنامه‌های مختلف جوایز طراحی نورپردازی را به رسمیت می‌شناسد. مشارکت و دریافت جوایز، نشان دهنده‌ی مهارت و استعداد طراح است. شرکت‌های طراحی نورپردازی معمولا در برنامه‌های جوایز شرکت می‌کنند و برتری خود را نشان می‌دهند.

آموزش نورپردازی

حرفه‎‌ای ها به طور منظم در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند و سمینارهای آموزشی را به صورت محلی، ملی و بین المللی می‌گذرانند. بسیاری نیز در دانشگاه‌های محلی آموزش می‌دهند یا سخنرانی می‌کنند. طراحان نورپردازی مجبورند که دانش خود را در بسیاری از رشته‌ها و تکنیک‌های مربوط به نورپردازی گسترش دهند.

معماران، مدیران تاسیسات، طراحان، مهندسان برق، سازندگان و مالکان از جمله کسانی هستند که طراحان حرفه‌ای نورپردازی را به خدمت می‌گیرند تا برای بهبود پروژه‌های خود با آنها مشورت کنند. آن‌ها دریافتند که ارزش یک طراح مستقل طراحی نورپردازی، یک عنصر جامع از خدمات مشتری برجسته است.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه