توصیه‌های روشنایی سازی برای بهبود فضای زندگی

توصیه‌های روشنایی سازی

مقدمه : از زمانی که نیروی برق توسط توماس ادیسون در سیم های فلزی جریان یافت و او توانست از این نیروی جادویی ، روشنایی را به ارمغان بیاورد ، زندگی بیشتر با دگرگونی ها و تحولات شگرفی روبرو بوده است .

این نیروی جادویی دیروز و عنصر حیاتی امروز امکانات بسیاری را برای گسترش و توسعه فعالیت های انسانی مهیا کرده است . به طوری که شاید زندگی عادی برای بشر امروز وجود برق و روشنایی غیر قابل تصور باشد.

اولین لامپ های روشنایی ( رشته ای ) به شکل امروز آن در سال ۱۸۷۹ توسط توماس ادیسون اختراع شد و بعدها راه تکامل را پیمود تا اکنون پس از گذشت بیش از ۱۲۵ سال لامپ ها انواع و اشکال مختلفی را پیدا کنند. برای روشنایی در خانه های خود سالانه در حدود ۱۰ میلیارد کیلو وات ساعت برق مصرف می کنیم که برای تولید این مقدار برق ، معادل حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام برابر با ۳۴۰ میلیارد تومان هزینه می شود.

با توجه به مصرف انرژی زیاد که در بخش روشنایی صورت می گیرد ، می توان با رعایت راه کارهای بهینه سازی ، در کاهش مصرف انرژی این بخش موثر باشیم .

مدیریت مصرف انرژی در سیستم روشنایی

به جای استفاده از لامپ های رشته ای معمولی ، حتی الامکان از لامپ های فلوئورسنت و لامپ های کم مصرف ( فلوئورسنت فشرده ) استفاده کنید. بهره روشنایی ( مقدار روشنایی به ازای انرژی مصرفی یا به عبارتی ( لومن بر وات ) لامپ های فلوئورسنت و کم طول عمر این لامپ ها نیز به ترتیب حدود ۴ تا ۸ برابر بیشتر از لامپ های رشته ای است .

با نصب سیستم های کنترل روشنایی ، به کاهش قابل توجه مصرف انرژی الکتریکی کمک کنید . این-سیستم ها شامل حسگرهای حضور افراد ، تایمرهای قطع و وصل برق ، دیمر یا سیستم تنظیم میزان روشنایی و ….هستند.

حباب لامپ ها و سطوح انعکاس دهنده نور را هر چند ماه یک بار کاملا تمیز کنید .

حتی در محیط های خیلی تمیز هم پس از سه سال استفاده ، به دلیل کثیفی سطح لامپ ها ، حدود ۱۵ در صد از روشنایی خروجی کاسته می شود . فاصله زمانی مناسب برای تمیز کردن لامپ ها ، بستگی به شرایط محیطی محل قرار گرفتن لامپ ها دارد .

برای رنگ آمیزی سطوح داخلی اتاق ها از رنگ های روشن استفاده کنید و در تمیز نگهداشتن این سطوح بکوشید .

برای انعکاس بهتر نور ، رنگ پرده پنجره ها را روشن انتخاب کنید .

برای تامین روشنایی در طول روز حتی الامکان از نور طبیعی استفاده کنید .

مقدار نور محیط را متناسب با دقت مورد نیاز کارهایتان انتخاب کنید .

برای انجام کارهایی مانند مطالعه ، به جای روشن کردن کل محیط ، از روشنایی موضعی چراغ مطالعه ، آباژور و … استفاده کنید .

از روشن نگه داشتن لامپ ها در اتاق هایی که از آنها استفاده نمی کنید ، جداً بپرهیزید .

از لوسترهای با شاخه های متعدد و لامپ های پر قدرت استفاده نکنید.

برای تابلوهای تبلیغاتی ، چراغ های هشدار دهند و … از لامپ های کم مصرف و لامپ های دیودی LED استفاده کنید .

کلیه لامپ های غیر ضروری را حذف کرده و به جای لامپ های کم مصرف جایگزین کنید.

حتی الامکان از لامپ های فلوئورسنت استفاده کنید . برای تولید میزان معین نیاز روشنایی ، این لامپ ها در حدود -۱۵ درصد کمتر انرژی مصرف می کنند.

در صورتی که صرفاً لامپ ها را از مدار خارج کرده و پایه آنها همچنان نصب می باشد ، بالاست ها (Ballasts) را نیز از مدار خارج نمایید.

اگر از یک فتوسل برای روشن کردن لامپ ها و یک تایمر برای خاموش کردن آنها استفاده شود ، مصرف انرژی در حدود ۳۰% کاهش خواهد یافت .

در فضاهایی که کسی در آنجا حضور ندارد، لامپ ها را خاموش نمایید .

روشنایی مورد نیاز را در ساعات غیر کاری تعیین کنید و از آن فقط برای عملیاتی مانند نظافت ، کنترل های امنیتی و سایر موارد ضروری استفاده کنید .

چنانچه برای انجام عملیات خاصی، نیاز به نور بیشتری هست، از تامین روشنایی زیاد برای کل سالن یا فضای مورد نظر خودداری کرده و به جای آن از روشنایی موضعی در نواحی یا ایستگاه های کاری استفاده کنید .

پس از خاتمه عملیات و پایان ساعات کاری، زمان دقیقی را برای خاموش نمودن لامپ ها و کلیه تجهیزات مصرف کننده انرژی و کنترل آنها اختصاص دهید .

چنانچه محدود به استفاده ازلامپ های رشته ای هستید، سعی کنید روشنایی مورد نیاز خود را به جای استفاده از چند لامپ رشته ای کوچک، با یک لامپ رشته ای بزرگ تر تامین نمایید.

به طور کلی بازده لامپ های روشنایی و از جمله لامپ های رشته ای با افزایش توان ( وات ) آنها افزایش می یابد به عنوان مثال روشنایی ایجاد شده توسط یک لامپ ۱۰۰ وات رشته ای معادل روشنایی ۲ لامپ ۶۰ وات یا ۴۰ وات است ، اما مقدار مصرف برق آن کمتر است.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه