شیوه نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز چگونه است؟

خانواده شاد در کنار هم

نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز چیست؟

نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز یک شیوه روشنایی است که برای روشن کردن یک نقطه خاص بجای کل منطقه استفاده می شود، به عنوان مثال می توان به روشنایی هنگام خواندن ، خیاطی ، آشپزی ، نظافت ، لباس پوشیدن و انجام مشق شب ، لباسشویی و پازل اشاره کرد.

نورپردازی مناسب می تواند کارهای روزمره را برای شما آسان تر و لذت بخش تر کند

این اواخر بیشتر در خانه خود هستید؟ بعضی اوقات هرچه زمان بیشتری را در خانه بگذرانیم ، لیست کارهای ما طولانی تر می شود. برای کاهش بار مسئولیت های مداوم صاحبان خانه ، داشتن نورپردازی مناسب برای کارهای خاص مهم است.

چرا برای انجام کارها نیاز به نورپرداری ویژه است؟

از آنجا که بسیاری از کارها که نیاز به فعالیت چشمی هستند سخت هستند – به خصوص اگر چشم هایی با سن بالا و مسن درگیر آن باشند. نورپردازی خوب باعث جلوگیری از خستگی و خشکی چشم می شود. وسایل روشنایی و محصولات زیادی وجود دارد که به طور خاص برای روشن کردن مناطق کار طراحی شده اند تا به راحتی بتوان جزئیات را با حداقل تابش خیره کننده مشاهده کرد از این رو از نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز برای دستیابی به این اهداف استفاده می شود.

نکته: به کلمات و اعداد روی تمبرهای پستی ، سکه ها یا پول چاپی در زیر نور عادی اتاق نگاه کنید. سپس همان جزئیات را با چراغ قوه روشن روشن کنید. توجه کنید که چگونه بسیاری از جزئیات بیشتر با چراغ قوه قابل مشاهده است و خواندن یا دیدن رنگها تا چه اندازه آسان تر است.

دو کودک در حال بازی

چگونه می توان نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز در خانه را بهبود بخشید؟

چراغ های میز و کف و دیوارکوب های جهت دار چراغ های کاری عالی را ایجاد می کنند که با نصب لامپ با خروجی نور بالاتر در وسایل ، تغییر سایه یا قرار دادن یک وسیله ثابت برای بهینه سازی برای مقابله با کارها ، آسان است.

دو لامپ آویزان به دیوار کنار تخت

برای بدست آوردن چراغ کار خوب این روزها باید به دنبال چه چیزی باشم؟

به دنبال قابلیت و ظاهر باشید. وسایل روشنایی وظیفه ای امروز می توانند هر دو گزینه را ارائه دهند.

هنگام در نظر گرفتن یک وسیله نورپردازی قابل حمل، این ویژگی ها را در نظر بگیرید:

منبع نور – وسایل کاری که از منابع نور ال ای دی (LED) استفاده می کنند بسیار کارآمد و ماندگار هستند. ال ای دی (LED) ها نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی نیز گرمای کمتری ساطع می کنند. و گزینه های بیشتری برای نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز در اختیار شما قرار می دهند.

مقدار نور – کارهای خاص ممکن است برای دید بهینه به مقادیر مختلف نور نیاز داشته باشند.

قابلیت تنظیم – این امکان را به شما می دهد تا نور در جایی که لازم است هدایت شود و اندازه ناحیه روشن شده تنظیم شود تا کل منطقه کار را پوشش دهد.

رنگ روشن– ال ای دی (LED) ها دارای طیف وسیعی از رنگ ها هستند که اغلب به عنوان “گرم” (قرمز و زرد) یا “سرد” (آبی) توصیف می شوند. شکل ظاهری نور در کلوین (K) اندازه گیری می شود که از نظر فنی به عنوان رنگی شناخته می شود. لامپ ها و وسایل LED دارای درجه رنگی چاپ شده روی لامپ یا کارتن هستند که مقدار رنگی بودن آن را ذکر می کند.

کم نور بودن – برای کاهش نور ال ای دی (LED) ها با کنترل الکترونیکی دو گزینه وجود دارد. اولین گزینه به سادگی یک کم نور کننده (dimmer) است که میزان روشنایی ال ای دی (LED) را تنظیم می کند. مورد دوم استفاده از کنترلی است که میزان روشنایی ال ای دی (LED) را تنظیم می کند و همچنین رنگ را تغییر می دهد تا با کم شدن نور، نور به لحن گرم تری تغییر کند. این عمل به کم نور شدن (dimming) معروف است و برای مطابقت با ویژگی های کم نور لامپ های رشته ای است.

نکته: برخی از انواع وسایل نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز هم برای کم نور شدن و هم برای تنظیم رنگ قابلیت کنترل دارند. چنین وسایلی حداکثر انعطاف پذیری نور را ایجاد می کنند و برای افرادی که چشمان پیرتر دارند و یا دارای مشکلات چشمی مانند آب مروارید هستند گزینه عالی است ، زیرا هم شدت نور و هم رنگ نور ممکن است بر دید و راحتی بصری تأثیر بگذارد.

ویژگی های خاص – وسایل نورپردازی بر اساس وظیفه و نیاز در انواع مختلف و طرح ها موجود است ، بنابراین می تواند با نیازهای کاربر مطابقت داشته باشد و همچنین به راحتی در دکوراسیون منزل و اتاق جای گیرد. به عنوان مثال ، وسایل کار می توانند برای استفاده از میز یا کف طراحی شوند و نسخه هایی با چرخ برای قابلیت حمل وجود دارد. هم چنین مدل هایی با لنزهای بزرگنمایی و روشنایی داخلی به گونه ای طراحی شده اند که خواندن را برای افرادی که دارای دید محدود یا وظایف دشوار هستند ، آسان می کنند.

روشنایی هوشمند – انواع خاصی از لامپ های ال ای دی (LED) و تعداد فزاینده ای از وسایل روشنایی “هوشمند” هستند. این بدان معناست که آنها می توانند با سایر محصولات هوشمند در خانه ارتباط برقرار کنند و و قابلیت برنامه ریزی دارند برای دنبال کردن یک برنامه یا کنترل بی سیم آنها از طریق تلفن همراه یا سایر انواع کنترل از راه دور و سیستم ها.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه