پنل های خورشیدی چه مدت می توانند عمر کنند؟

پنل های خورشیدی چه مدت می توانند عمر کنند؟

یکی از سئوال های رایجی که بیشتر صاحبان خانه بعد از نصب پنل خورشیدی مطرح می کنند این می باشد که “عمر صفحه های خورشیدی چه مقدار است؟ به طور دقیق نمی شود عمر پنل خورشیدی را دانست اما پنل های خورشیدی قادر خواهند بود برای دهه ها برق تولید کنند و باید بسیار به این توجه داشت که نوع و کیفیت پنل های خورشیدی بکار رفته مرغوب باشد.

مقدار طول عمر پنل های خورشیدی

ابه طور معمول و عمومی اگر نوع پنل خورشیدی بکار رفته مرغوب باشد مدت عمر آن بین ۲۵ تا ۳۰ سال می باشد. با این حال، این به این معنا نیست که آنها بعد از ۲۵ سال تولید برق را متوقف کنند بلکه به این معنی است که برق تولید شده توسط پنل های خورشیدی نسبت با آنچه تولید کنندگان عنوان کردند کاهش یافته است. صفحه های خورشیدی می توانند برای چندین دهه به کار خود ادامه دهند، به شرطی که با باد، آوار و یا سایر عوامل دیگر آسیب نبینند. این عمدتا به این خاطر است که پنل ها هیچ قسمت متحرکی ندارند. آنها به ندرت از داخل آسیب می بینند و تنها توسط نیروهای خارجی مانند آب و هوا بد و ضربه از بیرون دچار آسیب می شوند.

میزان تخریب پذیری

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ توسط آزمایشگاه ملی انرژی تجدید پذیر (NREL) انجام شد به ای نتیجه دست یافتند که در هر سال، تولید برق توسط پنل خورشیدی به میزان ۰,۸ درصد کاهش می یابد. این میزان کاهش، میزان تخریب پنل خورشیدی است. اگرچه این میزان کاهش بسیار بستگی به برند و نام تجاری پنل خریداری شدهدارد، تولید کنندگان معتبر پنل های خورشیدی این میزان را به ۰.۳ درصد کاهش داده اند که این میزان به علت پیشرفت تکنولوژی همچنان در حال کاهش می باشد.

سرعت تخریب در پنل های خورشیدی دقیقا چیست؟ برای مثال بالا، میزان تخریب ۰,۸٪ بدین معنی است که در سال دوم، صفحه های خورشیدی شما به میزان ۹۹.۲ درصد مقدار اولیه خود بازدهی دارد؛ با گذشت ۲۵ سال از عمر مفید آنها، آنها همچنان به میزان ۸۲.۵٪ بازدهی دارند. صفحه های خورشیدی با کیفیت بالاتر با نرخ تخریب ۰.۵٪ احتمالا بعد از گذشت ۲۵ سال از عمر مفید خود حدودا ۸۷.۵٪ مقدار اولیه برق که در نخستین سال خود تولید کردند، بازدهی دارند.

آیا می توان طول عمر پنل های خورشیدی را طولانی تر کنیم؟

به طور کلی، پنل های خورشیدی بسیار با دوام هستند. اکثر تولیدکنندگان پنل های خود را مورد آزمایش قرار می دهند تا اطمینان حاصل کنند که این پنل ها توان مقابله با باد های شدی و تحمل وزن برف سنگین را دارا باشد و همچنین بسیاری از پنل ه به طور خاص آزمایش می شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها می توانند در مقابل تگرگ مقاومت کنند. علاوه بر این، سیستم های انرژی خورشیدی معمولا قسمت های متحرک ندارند و نگهداری آن ساده می باشد.

بهترین راه برای افزایش عمر و نگهداری پنل های خورشیدی در طولانی مدت این است که از یک شرکت معتبر و قابل اطمینان که بتواند به خوبی به مشتریان خدمات پس از فروش ارائه دهد استفاده کنید. بسیار مهم است که پنل هایی که قصد خرید آن را دارید دارای گارانتی معتبر و خوب باشد.
با این وجود باید به این توجه داشت که صاحبان خانه برای عمر طولانی این پنل ها باید به خوبی از آن نگهداری کنند تا مورد آسیب واقع نشوند و در صورت نیاز سرویس های آن را انجام دهند تا منجر به کاهش میزان تخریب پنل های خورشیدی در هر سال شود و عملکرد بالایی داشته باشد.

در اینجا چند اقداماتی که می توانید با انجام دادن آن عمر پنل خورشیدی خود را افزایش دهید ذکر شده است:

سرویس های پنل های خورشیدی را به طور منظم انجام دهید و به شرکت خدمات دهنده جهت چک و سرویس آن مراجعه کنید این کار میتواند باعث شود مشکلات بالقوه ای که در سیستم ممکن است بوجود بیاید شناسایی شده و حل شود مانند: آسیب های داخلی، سیم هایی که ممکن است فاسد شده باشد و دیگر نگرانی های دیگر را نشان دهد.

این مسئله بسیار مهم است که به جای اینکه خودتان پنل را چک کنید این کار را به شرکت خدمات دهنده بسپرید تا کسی که در این زمینه دارای تجربه و آگاهی در این زمینه می باشد آنرا بررسی کنید چون ممکن است اگر خود آنرا انجام دهید باعث خرابی پنل و دیگر آسییب ها شوید که گارانتی خود را با این عمل باطل کردید.

بازرسی از پنل های خورشیدی شما ممکن است شامل بررسی دیگر تجهیزات درگیر با سیستم خورشیدی مانند اینورتر بکار رفته و یا پایه نگهدارنده پنل های روی سقف باشد. عمر یک اینورتر معمولی برای استفاده در یک سیستم خورشیدی فتوولتائیک بین ۱۰ تا ۱۵ سال می باشد و در نتیجه باید قبل از اینکه عمر آن به پایان برسد تعویض شود.

بااین حال، میکرو اینورتر ها جایگزین جدید و محبوب برای اینورتر های مرکزی می باشند و به طور کلی طول عمر آن های مشابه طول عمر پنل های خورشیدی می باشد(تقریبا ۲۵ سال).

وقتی پایه نگهدارنده ی پنل خورشیدی به سقف را بررسی می کنیم باید مطمئن باشیم که بصورت ایمن و محکم متصل شده است تا خطر آسیب به پنل خورشیدی و سقوط آن به پایین وجود نداشته باشد.

پنل های خود را از تمییز نگه دارید و آن را از موادی که ممکن است به آن آسیب بزند دور نگه دارید.

هنگامی که شما ابتدا پنل خورشیدی خود را نصب می کنید، نصب کننده به شما اطمینان می دهد که درختان بزرگی وجود ندارند که بتوانند روی آن ایجاد سایه کنند و یا شیره خود را روی آن بریزند. تا زمانی که بتوانید پنل خود را از خسارت های فیزیکی دور نگه دارید، آنها می توانند برای سال های زیاد به تولید برق ادامه دهند، شاید فراتر از عمر پنل های خورشیدی معمولی یعنی بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ سال عمر کنند.

شما حتی می توانید برای جلوگیری از آسیب های فیزیکی به پنل خود محصولات خاصی را خریداری کنید به عنوان مثال، گارد محاقظ پنل خورشیدی می توانند حیواناتی مانند سنجاب و پرندگان را از پنل دور نگه دارد، که این کار باعث می شود زیر پنل خورشیدی آشیانه نکنند و به پنل و سیم های آن آسیب نرسانند.

و درآخر استفاده از سیستم خورشیدی باعث ذخیره و صرفه جویی در مصرف پول می شود و همچنین باعث می شود که محیط زیستی پاک و سالم برای نسل آینده باقی بگذاریم.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

4.3/5 - (6 امتیاز)
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه