نورپردازی اماکن مسکونی به چه شیوه انجام می شود؟

نورپردازی اماکن مسکونی

در نورپردازی اماکن مسکونی باید به عوامل مختلفی از قبیل معماری آن مکان، فرهنگ، سلایق ساکنان آن محل و روش زندگی آن ها توجه کرد. نورپردازی باید با کاربری فضا مطابق باشد. چراغ های مختلف خانه نیز، مثل آویز یا آباژورها، باید با معماری و دکوراسیون خانه هماهنگی لازم را داشته باشند.

در ورودی خانه، آن چه میزان روشنایی را تعیین می کند، کارهایی هستند که افراد در آن انجام می دهند. برای مثال برای کنترل و دیدن بسته بودن در، مرتب کردن خود مقابل آینه هنگام خروج از خانه، دیدن وسایل، کلید ها و انجام کارهای ازین قبیل، هرکدام به میزان روشنایی کافی نیاز دارند.

در نورپردازی راهروهای اماکن مسکونی باید کاربرد آن ها را در نظر گرفت. میزان روشنایی راهروها به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۰۰ لوکس در نظر گرفته شده است زیرا معمولا راهروها دچار کمبود نور طبیعی هستند. معمولا در راهروها نور به صورت یکنواخت پخش می شود. بهتر است شدت روشنایی راهروها با اتاق های مجاور برابر باشد تا پس از گذشتن از راهرو و ورود به اتاق چشم دچار اختلال در بینایی نشود.

نورپردازی داخل یک مکان مسکونی

برای نورپردازی اتاق های پذیرایی اماکن مسکونی معمولا از دو روش مستقیم و غیر مستقیم استفاده می شود. برای روش غیر مستقیم سطوح دیوارها و سقف باید ضریب انعکاس بالایی را داشته باشند. شدت روشنایی در اتاق پذیرایی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ لوکس برآورده شده اما در ایران معمولا شدت روشنایی پذیرایی را ۳۰۰ لوکس در نظر می گیرند. اما اگر سطوح و سقف ضریب انعکاس بالایی نداشتند از روش نورپردازی مستقیم استفاده می شود. در این روش منابع نوری را در مرکز اتاق پذیرایی قرار می دهند که معمولا از منابع نوری LED استفاده می شود زیرا لامپ های فلورسنت زیبایی لوسترها را ازچشم می اندازند. نکته ای که باید در نورپردازی اتاق های پذیرایی در نظر داشت این است که دمای رنگ نور همه ی لامپ ها باید یکسان و به رنگ گرم باشد. اگر اتاق پذیرایی دارای فضای بزرگی باشد باید روشنایی ملایمی در مرکز اتاق ایجاد شود و کنتراست بالایی بین فضاها ایجاد نشود و فضا همچنان یکپارچه باشد.

اتاق نشیمن مکانی است برای مطالعه و تماشای تلویزیون و کارهایی از این قبیل. لذا نورپردازی این اتاق ها باید به گونه ای باشد که نور به صورت عمودی به اجسام تابیده شود تا چشم بتواند به راحتی آن ها را ببیند. یکی از مسائل مهم در نورپردازی اتاق های نشیمن اماکن مسکونی جلوگیری از ایجاد خیرگی است چون پدیده ی خیرگی باعث خستگی چشم می شود و آرامش بصری را بر هم می زند. شدت روشنایی در اتاق های نشیمن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لوکس در نظر گرفته شده است. منابع نوری که در این فضا مورد استفاده قرار می گیرند باید دمای رنگ سفید گرم داشته باشند.

در سالن های غذا خوری نور نقش مهمی را ایجاد می کند. تابش نور و نشان دادن رنگ واقعی غذا در چشم فرد باعث می شود تا فرد به خوبی از کیفیت غذا مطلع شود. برای نورپردازی سالن های غذا خوری اماکن مسکونی، معمولا از چراغ های آویز که نور را از بالا به صورت مستقیم به میز می تابند استفاده می کنند. اما اکر سقف کوتاه بود بهتر است از چراغ های دیواری با نور غیر مستقیم استفاده شود. شدت روشنایی متوسط در سالن های غذا خوری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لوکس در نظر گرفته شده است.

آشپزخانه های اماکن مسکونی طوری باید نورپردازی شوند که مشکلی برای آماده سازی غذا و یا تمیز کردن آشپزخانه پیش نیاید. معمولا در آشپزخانه ها از منابع نوری LED استفاده می شود و سقف و دیوار های آشپزخانه دارای رنگ روشن می باشند تا روشنایی کافی را برای محیط ایجاد کند.

روشنایی سرویس های بهداشتی باید یکنواخت و ملایم باشد تا باعث آرامش شود و نباید باعث خیرگی شود. شدت روشنایی متوسط برای نور محیطی حدود ۱۰۰ لوکس و شدت روشنایی متوسط برای سطوح عمودی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لوکس است.

نورپردازی در اتاق های خواب اماکن مسکونی به علت کارهای فیزیکی زیادی که در آن انجام می شود باید به گونه ای باشد که روشنایی لازم برای کارهای چشمی را تأمین کند. کیفیت نور اتاق های خواب در روحیه ی افراد در انجام کارها تأثیر بسزایی دارد لذا منابع نوری که در این اتاق ها استفاده می شوند باید دارای کیفیت نور مناسبی باشند. طراحی روشنایی اتاق با توجه به سن افرادی که از اتاق استفاده می کنند متفاوت است.

نورپردازی راه پله ها برای تأمین ایمنی و جلوگیری از بروز حادثه برای افراد بسیار اهمیت دارد.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه