نورپردازی فضاهای سبز به چه شکل انجام می شود؟

نورپردازی پارک ها و فضاهای سبز

در فضاهای سبز و پارک های تفریحی نورپردازی نقش مهمی را ایفا می کند. چرا که با نورپردازی مناسب برای زمین های بازی، مسیر ها و ورودی ها احتمال رخ دادن حادثه هایی از قبیل افتادن در چاله ها و یا سرقت را کمتر میکند.

نورپردازی احساس امنیت را نیز در بین افراد افزایش می دهد. در واقع این امکان را به افراد می دهد که وقایعی که در اطرافشان در حال رخ دادن است را مشاهده کنند و این امر حس امنیت را در افراد بیشتر می کند.

پوشش های گیاهی و مسیرها، نورپردازی های متفاوتی دارند. همچنین در نورپردازی پارک ها و فضاهای سبز باید از زیاد شدن کنتراست درخشندگی جلوگیری کرد.

یکی از اهداف دیگر نورپردازی فضاهای سبز و پارک ها به رخ کشیدن زیبایی و جذابیت پوشش های گیاهی پارک ها مثل درختان و آب نما ها و دیگر عناصر طبیعی در شب است. با استفاده از نورپردازی مناسب می توان توجه افراد را به قسمت های زیبای پارک جلب کرد یا حتی می توان قسمتی از فضا را که توجه کمتری به آن ها می شود را با نور مصنوعی برجسته کرد و توجه ها را به آن قسمت جلب کرد.

برای نورپردازی پوشش های گیاهی، باید به موقعیت مکانی این گیاهان و درختان نسبت به مسیرها و چگونگی بازتاب دادن نور به چشم کاربران توجه کرد. در واقع گیاهانی که نزدیک مسیر هستند به مراتب به شدت روشنایی بیشتری نسبت به گیاهانی که از مسیر دور تر هستند نیاز دارند. لذا برای گیاهانی که از مسیر دورترند از چراغ هایی که قدرت کمتری دارند استفاده می شود.

مسئله ی زیست محیطی بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که باید مراقب بود تا از نور در نورپردازی پارک ها و فضاهای سبز بیش از حد استفاده نشود. چرا که این امر در چرخه ی رشد گیاهان تاثیر به سزایی دارد و میتواند با تغییر در سرعت رشدشان، به آن ها آسیب برساند و باعث ضعیف تر شدن آن ها در هوا های سرد و گرم شود.

یک مسئله ی مهم دیگر در نورپردازی گیاهان، طیف نور منابع نوری است. در واقع منابع نوری باید نزدیک ترین طیف نور به طیف نور خورشید را داشته باشند چرا که کیفیت رنگ گیاهان رنگارنگ بسیار مهم است و چشم افراد باید رنگ واقعی آن ها را ببیند. برای بعضی پوشش های گیاهی مانند درختان کاج، سرو، بید و… از رنگ های سرد، و برای درختانی که رنگ برگ هایشان تیره است، مانند درخت افرا، از نور های با رنگ گرم استفاده می شود.

چراغ های آویزان از شاخه های درختان قرار گرفته در فضای سبز

برای روشن کردن مسیر هایی که کنارشان درخت و یا پوشش گیاهی وجود دارد می توان با استفاده از نورافکن ها، درختان را روشن کرد و با اسفاده از بازتابی که بدنه ی درختان ایجاد می کنند مسیر را روشن کرد.

از دیگر نکاتی که در نورپردازی فضاهای سبز باید به آن توجه داشت، نورپردازی مکان های استراحت، آلاچیق ها و نیمکت هاست. نورپردازی این مکان ها باید به گونه ای باشد که خیرگی ایجاد نکند و همچنین نور طوری پخش شود که افراد جزئییات را به طور کامل ببینند.

نورپردازی درختان در پارک ها و فضای سبز

درختان یکی از مهم ترین فاکتورها در طراحی فضاهای سبز هستند. لذا نورپردازی آن ها در شب باعث جذاب تر شدن فضاهای سبز و پارک ها کمک می کند. برای نورپردازی درختان در شب باید به شکل آن ها توجه کرد. برای درختان با شکل های متفاوت روش های نورپردازی متفاوتی نیز وجود دارد.

نورپردازی زمین های ورزشی و چمن

برای نورپردازی فضای سبز زمین های ورزشی و چمن های پارک ها باید به این توجه داشت که این مکان ها نیاز به نور یکنواخت دارند و نور اصطلاحا نباید باعث ایجاد خیرگی شود.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه