نورپردازی برج خلیفه و بررسی تاریخچه و روند توسعه آن

برج خلیفه : از تاریخچه تا نورپردازی

برج خلیفه یک سوپر آسمان خراش همراه با نورپردازی بی نظیر واقع در دبی امارات است که ساختمان آن به عنوان بلندترین آسمان خراش جهان شناخته شده است. این ساختمان محبوب ترین جاذبه گردشگری در دبی است.

نام

برج خلیفه، به معنای واقعی کلمه “برج خلیفه” است. این ساختمان قبلا به عنوان برج دوبی شناخته شده بود که در تاریخ ۴ ژانویه این اسم به طور رسمی به برج خلیفه تغییر یافت. خلیفه از نام شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم مشتق شده که رئيس جمهور ابوظبی و در نتیجه کل امارات متحده عربی بود. برج خلیفه و سایر پروژه های ساخت و ساز در دبی زمانی که به دلیل بحران مالی متوقف شد، این ابوظبی همسایه بود که در این زمان سخت دبی را تامین مالی کرد، این دلیل اصلی برای تغییر نام این برج به برج خلیفه بود، علاوه بر این واژه خلیفه دارای اهمیت زیادی در اسلام است، که به معنای رهبر معظم اسلامی می‌باشد.

ارتفاع

ارتفاع برج خلیفه ۸۲۸ متر یا ۲۷۱۷ پا است، این ارتفاع بر اساس اسکلت این برج اندازه‌گیری شده است. قبل از سال ۲۰۱۰، ارتفاع بریج خلیفه به صورت یک راز نگه داشته شده بود تا رقبای احتمالی نتوانند از آن پیشی بگیرند. در نهایت صاحب این برج ادعا می کند ارتفاع استاندارد برج خلیفه ۸۲۸ متر و ارتفاع کل آن ۸۲۹,۸ متر است (یک سوزن کوچک ۱.۷ متری در نوک برج در ارتفاع ۸۲۸ متری وجود دارد) که آن را بلندترین ساختمان جهان در دسته‌ی خود کرده است. در امسال، برج خلیفه عنوان بلندترین ساختمان جهان را برای ۹ سال است که نگه داشته است و احتمالا این عنوان را برای ۳ تا ۵ سال دیگر حفظ خواهد کرد، تا زمانی که در سال ۲۰۲۰ یا بعد از آن برج دبی یا برج جده آن را از پیشی بگیرد.

بالاترین طبقه اشغال شده آن، طبقه ۱۵۴ است که ارتفاع آن از سطح زمین ۵۸۴ متر می باشد. برای بازدید عموم، ۳ عرشه به ترتیب در طبقات ۱۲۴، ۱۲۵ و ۱۴۸ وجود دارد. بلندترین عرشه در طبقه ۱۴۸ است که ارتفاع آن از سطح زمین ۵۵۵ متر می‌باشد.

برج برای موارد مختلف از قبیل اداری، مسکونی، هتل، رستوران، امنیت و ارتباطات استفاده می شود.

از طبقات اول تا طبقه ۳۹ برای هتل‌هایArmani استفاده می شود، از طبقه ۳۹ تا طبقه ۱۰۸ طبقه عمدتا برای اقامت استفاده می‌شود. طبقات بالاتر از طبقه‌ی ۱۰۸ تا طبقه‌ی ۱۵۴ فضای اداری هستند، به استثنای طبقات ۱۲۴، ۱۲۵ و ۱۴۸ که ۳ عرشه مجزا برای دید عموم هستند و همچنین یک رستوران در طبقه ۱۲۲ به نام Atmosphere وجود دارد.

از طبقات ۱۵۴ تا ۱۶۳ همگی طبقات مکانیکی هستند که در مجموع ۲۹۰۹ پله از طبقه همکف به طبقه ۱۶۰ وجود دارد.

هر سال، نمایش آتش بازی یا نمایش لیزری موقع سال نو در برج خلیفه اتفاق می افتد، هزاران نفر را جذب می کند تا در آنجا تماشا کنند و میلیون‌ها نفر نیز آن را به صورت آنلاین تماشا می‌کنند. آخرین نمایش آتش بازی در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، یک نمایش لیزری نیز در شب سال نو ۲۰۱۸ انجام شد، نمایش های لیزری نیز در برخی رویدادها یا جشنواره‌های دیگر نیز رخ داده است.

طراحی و توسعه برج خلیفه:

این دولت دبی بود که تصمیم به ساختن بلندترین ساختمان جهان را داشت، و در زیر نیز دلایل این دولت برای ساخت این برج ذکر شده :

  • دبی قصد دارد گردشگری را به عنوان دومین صنعت امارات در نظر بگیرد تا اتکا به تجارت نفت را کمتر کند.
  • ساخت یک برج که اندازه آن می تواند هویت شهر و شهرت آن در جهان را بالا ببرد و توجه جهانیان را جلب کند.
  • نام بلندترین ساختمان جهان را به خاورمیانه بازگردانید همانگونه که اهرام ثلاثه مصر بیش از ۴۰۰۰ سال پیش بلندترین ساختمان‌های دنیا بودند.
  • حاکم دبی یک بار در توییتر گفت که ایده ساخت برج خلیفه از سفر به ساختمان امپایراستیت نیویورک چند دهه قبل در سال ۱۹۶۰ الهام گرفته شده بود، ساختمان امپایراستیت تا آن زمان بلندترین ساختمان در جهان بود، حاکم عمیقا از آن الهام گرفته و ایده ساخت بلندترین ساختمان جهان را در وطن خود کلید زد.

برج خلیفه توسط آدریان اسمیت از شرکت Skidmore,Owings & Merril شیکاگو طراحی شده است، او همچنین برخی از پروژه های قابل توجه دیگر مانند برج جین مائو، مرکز ووهان گرینلند در چین و برج جده در عربستان سعودی را طراحی کرده است که بلندترین ساختمان جهان خواهد بود. برج بر روی یک پایه‌ی شبدری شکل ساخته شده است و هنگامیکه از بالا آن را نگاه می‌کنیم شکل Y به چشم می‌آید، این شکل از Hymenocallis گرفته شده که همچنین به عنوان زنبق بیابانی نیز شناخته می شود که یک گیاه محلی در کویر است. سطح مقطع هرچه ارتفاع بیشتر شود، کاهش می‌یابد.

برج خلیفه توسط شرکت املاکی عمار (Emaar Properties) که یک شرکت معتبر محلی املاک و مستغلات است و همچنین بسیاری از آسمان خراش ها را در دبی توسعه داده است ساخته شده است.

ساخت و ساز این برج در سال ۲۰۰۴ شروع شد و ارتفاع این ساختمان در ماه مارس ۲۰۰۵ شروع به افزایش کرد.

پس از آن برج خلیفه به سرعت رشد کرد، قبل از فوریه سال ۲۰۰۶ و کمتر از یک سال ۳۰ طبقه از این برج از سطح شبدری شکل آن ساخته شد.

در ژانویه سال ۲۰۰۷، برج به آسمان خراش فوق العاده ای تبدیل شده است که بیش از صد طبقه آن ساخته شده بود. و یک ماه بعد آن، این ساختمان دارای بیشترین طبقه در کل دنیا شد. این برج در جولای ۲۰۰۷ موفق به عبور از برج تایپه ۱۰۱ به عنوان بلندترین برج جهان شد.

کل پروژه ۱,۵ میلیارد دلار هزینه داشت که ۱ میلیارد آن به برج اختصاص داشت که برای ساختمانی با چنین ارتفاعی خیلی گران نیست. زیرا بسیاری از ساختمان‌های حدودا ۳۰۰ متری که در شهرهای آمریکایی ساخته می‌شوند چنین هزینه‌ای دارند. حتی می‌توان این هزینه‌را با مرکز تجارت جهانی نیویورک سیتی، که ۳.۹ میلیارد دلار هزینه داشت مقایسه کرد. اما برای ساختمان ها در دبی، این هزینه خیلی بیشتر از سایر آسمان‌خراش‌های دیگر است که به طور میانگین چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه‌شان می‌شود.

نورپردازی برج خلیفه

بلندترین آسمان خراش جهان صحنه‌ای برای بزرگترین نمایش نورپردازی در جهان برای رویداد سال نو بود که دارای بیش از ۱۰۰،۰۰۰ متر مربع صفحه نمایش LED بود که توسط شرکت AO Creative این طراحی انجام شده بود. بلندترین آسمان خراش جهان، برج خلیفه در دبی، در سال ۲۰۱۸ تبدیل به بلندترین تابلو نتایج برای جام جهانی در جهان شده بود. در طول هر بازی، هر کدام از ۱,۲ میلیون چراغ LED در سرتاسر این برج ۸۲۸ متری به عنوان یک پیکسل برای نمایش نتایج زنده جام جهانی عمل می‌کردند و در انتهای بازی در شکل پرچم کشور برنده روشن می‌شدند.صفحه نمایش جام جهانی آخرین چیزی بود که در برج خلیفه نشان از تمرکز متولیان این برج برای نشان دادن اهمیت بر تکنولوژی کلاس جهانی در این برج می‌داد.

شش ماه پیش، همه چیز با نورپردازی برج خلیفه در سال ۲۰۱۸ آغاز شد،که در آن یک نمایش چند رسانه‌ای برای رویداد سال نو که شکننده یک رکورد گینس نیز بود انجام شد. چشم انداز صاحب برج خلیفه (Emaar Properties) برای نمایش رویداد شب سال نو توسط شرکت AO Creative تحقق یافت. بیش از یک میلیون نفر که در دبی زندگی می‌کردند به صورت حضوری و علاوه بر آن، بیش از ۲,۵ میلیارد نفر این رویداد را از طریق پخش زنده تلویزیون و به صورت آنلاین مشاهده کردند.

از ابتدا، چشم انداز Emaar Properties به ایجاد پیشرفته ترین و هیجان‌انگیز شمارش معکوس سال نو بر روی این سیاره بود. در آن زمان، راه اندازی همه جانبه این رویداد بصری، برج ۸۲۸ متری خلیفه و مناطق اطراف آن را تغییر شکل داد.

مارکو نیدرمیر (Marco Niedermeier)، مدیر اجرایی خلاقیت شرکت AOگفت:” وظیفه ما این بود که “بزرگترین نمایش در جهان” را تحویل بدهیم و تاثیر مثبت و ادامه‌داری نه تنها روی مهمان‌هایی که در مرکز شهر این رویداد را جشن می‌گرفتند، بلکه روی کل دنیا بگذاریم. ایده Emaar Properties این بود که یک نمایش متفاوتی از جشن سال نو در دنیا نسبت به سایر جشن‌ها راه اندازی کنیم. آنها در توانایی ما برای تحویل کار اعتماد داشتند و مجوز کامل برای توسعه این مفهوم جدید افراطی را به ما دادند.”

نتیجه یک همجوشی جوی از چشمه ها، نور، صدا و تصویر بود. محتوای آن الهام گرفته از خوشنویسی عربی، طرح های هندسی و داستان شیخ زاید بن سلطان النهیان، نخستین رئیس جمهور امارات متحده عربی بود. نورپردازی برج خلیفه با لامپ های ال ای دی (LED)، به عنوان عنصر محوری داستان سرایی بود، در حالی که پرتوهای تیز نور نیز ساختمان را به شکل متفاوتی در آورده بودند.

جری پ. اپلت (Jerry P. Appelt) طراح این نمایش خلاقانه از شرکت AO گفت:” ما ۱۰۹،۲۵۲ متر مربع صفحه نمایشLED برای کار داشتیم و ما از ارتفاع چشمگیر و شکل این برج به عنوان لهجه‌هایی برای آن نمایش نور بزرگ و مکمل استفاده کردیم که تصاویر ویدئویی را به فضای اطراف گسترش می‌داد.”

چالش های راه اندازی یک رویداد نورپردازی برای برج خلیفه در چنین مقیاس عظیمی قابل توجه بود. کار در ارتفاع های شدید، تیم مهندسان و تکنسین های طراحی AO Creative قرار بود کل ساختمان را با پرتوهای قدرتمند نور کادر بندی کنند و با نصب جرثقیلی در ارتفاعی بسیار زیاد بتوانند یک پلتفرمی نصب کنند که قادر به پشتیبانی از سه لیزر سنگین و سه پروژکتور بزرگ برای فضای باز باشند.

نمای نورپردازی برج خلیفه

نیدرمیر (Niedermeier) گفت: “چالش‌ها بی‌شمار و متنوع بودند. با وجودی که ما پنج ماه از شروع تا پایان وقت داشتیم، تیم نصب در این محل تنها می توانست سختافزار را در دو ماه نهایی نصب کند، که اغلب در شرایطی بسیار سخت باید انجام می‌شد.”

هنگامی که نصب و راه اندازی پروژه نورپردازی برج خلیفه در حال انجام بود، تیم AO Creative به طور ایده آل این نمایش را چندین بار اجرا کرد. با این حال، محتوا و ماهیت آن تا شب سال نو باید مخفی می‌ماند. این کار زمانی که برج از سراسر شهر و فراتر از آن قابل مشاهده بود اصلا آسان نبود.

برای حفظ محرمانه بودن، زمان نمایش به بخش های بیست و دو ثانیه‌ای تقسیم شد و این کار بر مهارت تیم اتکا داشت تا اطمینان حاصل شود که هرگونه ناهنجاری‌ها قبل از نمایش در ساعت ۲۳:۵۹ در آخرین روز سال ۲۰۱۷ کاملا برطرف می‌شود.

نیدرمیر (Niedermeier) گفت: “مشاهده این رویداد به طور کامل برای اولین بار در شب سال نو احساسی بود. تماشای این که تکنولوژی ما در شرایطی چالش‌برانگیز مشخص و نصب شده بود، فوق العاده جالب بود. لذت ما از آن جهت بود که نصب ما دقیقا همانطور که پیش بینی کردیم کار کرد”

این نمایش نور که به اسم Emaar’s Light Up ۲۰۱۸ شناخته شده بود، نورپردازی برج خلیفه رکورد جهانی گینس را برای بزرگترین نورپردازی در جهان برای یک رویداد سال نو شکست. در مجموع ۲۸۰ چراغ متحرک در اطراف قاب ساختمان، همراه با صفحه نمایش LED و چراغ های پرتوهای ویژه در فضای باز روی لبه های نمای برج نصب شده بود. علاوه بر این، AO Creative یک تیم متشکل از بیش از ۳۰۰ مهندس، متخصص و مشاور را در اختیار داشت که تقریبا ۱۲۰ تن تجهیزات را ساختند و نصب کردند و بیش از ۲۹ کیلومتر کابل کشی انجام دادند.

تاثیر این نمایش به قدری زیاد بود که قرار شد نصب آن برای جشن سال نوی چینی نیز انجام شود و بقدری این کار نوآورانه و جذاب بود که اجرای نصب اول تا ۳۱ مارس ۲۰۱۸ ادامه داشت.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

4.8/5 - (30 امتیاز)
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه