مزایای نور طبیعی

مزایای نور طبیعی

کارایی و بهره‌وری نور طبیعی

طراحان و محققین به طور یکپارچه نور روز را برای بسیاری از زیبایی های زیبایی شناسی و سلامتی مورد استفاده قرار می دهند. به عنوان مثال، دانشمندان مرکز تحقیقات روشنایی (LRC) در تروی، نیویورک، گزارش داده اند که محیط هایی که از نور طبیعی یا همان نور خورشید استفاده می کنند، بهره وری و آسایش شان افزایش پیدا می کند و تحریک روحی و بصری لازم برای تنظیم ریتم روزانه انسان را فراهم می کنند.

استفاده از نور طبیعی می تواند به طور قابل توجهی منجر به صرفه جویی در انرژی شود. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده و اداره اطلاعات انرژی، روشنایی الکتریکی در ساختمانها بیش از ۱۵ درصد از کل برق تولید شده در ایالات متحده را مصرف می کند. طبق مطالعات “کنترل فتوالکتریک: اثربخشی تکنیک های کاهش فرکانس سوئیچ” (۲۰۰۱) و “اجرای تابستان یک روشنایی خودکار”، فضاهای دارای کنترل نور روز می توانند انرژی مورد استفاده برای روشنایی الکتریکی را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش دهند.

طبق تحقیقاتی و آزمایش هایی که بعضی از محققان روی کارکرد نور خورشید بر کارمندان و کارگرانی که در مکان هایی مشغول به کار بودند که از طریق نور طبیعی خورشید نورپردازی شده بود، انجام دادند به نتیجه جالبی رسیدند. نتیجه ی مربوط به این تحقیقات این بود که تمام کارکنان می گفتند آن ها محیط کارشان را دوست دارند و امیدوارند که در مکان دیگری کار نکنند.

همراه با کارگران و کارمندان شادتر، مزایای عملکرد مالی و انسانی به طور قابل توجهی با افزایش روزافزون همراه است.

حتی نور روز برای بیماران هم مفید است.

راجر اولریچ، پروفسور معماری و مدیر یکپارچه مرکز سیستم های بهداشتی و طراحی در دانشگاه تگزاس ، در مقاله علمی که در سال ۱۹۸۴ منتشر کرد، گزارش داد که بهبودی بیماران جراحی در اتاق هایی که پنجره هایی رو به درختان داشت ۸,۵ درصد سریع تر می شد و همچنین نسبت به افرادی که پنجره ی آن ها رو به یک دیوار آجری بود مسکن کمتری مصرف می کردند. تحقیقات بعدی توسط دیگران این نتایج را برای بیمارانی که در اتاق های بیمارستان عمومی ماندند، اثبات کرده است.

طبق تحقیقاتی که HMG در سال ۲۰۰۲ در باره ی تاثیر نور طبیعی بر روی عملکرد دانش آموزان انجام داده بود به نتیجه ی جالبی دست یافت. در واقع ماحصل این تحقیقات این بود که نمرات دانش آموزان و توجه آن ها به درس در کلاس به مراتب از قبل بیشتر شده بود.

به طور کلی، تحقیقات موجود نشان می دهد که یک طراحی موفق که نور روز را طوری در فضا پخش کند که دیگر مصرف انرژی نداشته باشد، یکی از عوامل تاثیر گذار بر رضایت کارکنان، خلق و خوی آن ها و بهره وری خواهد شد. فعالیت بازارها برای رسیدن به تکنولوژی ایجاد کردن سایه های اتوماتیک، قفسه های سبک و شیشه های پویا در صنعت در حال افزایش است. این تکنولوژی موجب کاهش حرکت دینامیکی نور مستقیم خورشید می شود.

تحقیقات اخیر نشان داده است که تاثیر نور روز بر عملکرد بدن انسان تاثیر می گذارد. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، انسان هایی که در شهرهای مدرن زندگی می کنند، ۹۰ درصد از زندگی خود را در داخل خانه سپری می کنند. اگر آنها محیط خانه را با استفاده از نور خورشید روشن کنند می توانند با چرخه های طبیعی و تغییرات سطح روشنایی ارتباط برقرار کنند.

کمبود نور روز در داخل یک ساختمان ممکن است در برخی مواقع موجب اختلالاتی در اشخاص شود. قرار گرفتن در معرض نور روشن در زمان مناسب روز و برای مدت زمان مناسب می تواند این اختلالات را کاهش دهد.

یکپارچه سازی نور روز با طراحی

در حالی که نور روز، یک منبع متغیر، اغلب غیر قابل پیش بینی، با منبع طیفی است که به موقعیت خورشیدی و شرایط آسمان بستگی دارد. به عنوان یک نتیجه، نور روز در ساختمان ها ممکن است از سلامت و رفاه انسان ها، مخصوصا برای افرادی که در عرض های شمالی هستند که در نزدیکی یک پنجره یا سایر منابع نور روز قرار دارند، حمایت کند. اما بدون توجه به طول جغرافیایی یا مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور، نور روز از هوشیاری و بهره وری انسان پشتیبانی می کند. تولیدکنندگان نورپردازی تلاش کرده اند تا این نور را از طریق منابع نور الکتریکی و سیستم های نورپردازی تقلید کنند.

برای مشاهده پروژه ها، محصولات و خدمات شرکت نورپردازی شمیم اندیشه لطفا کلیک فرمایید.

برای دریافت مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی و سیستم های روشنایی حرفه ای می توانید با دفتر مرکزی تماس بگیرید.

شرکت شمیم اندیشه
مشاور و مجری نورپردازی حرفه ای و سیستم های روشنایی

امتیاز دهید
Telegram
Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب وبلاگ شمیم اندیشه

برخی از پروژه‌های شمیم اندیشه